PARTNER PORTALU
  • BGK

Komisja Europejska pyta o przekop Mierzei Wiślanej

  • pt/pap    25 kwietnia 2016 - 18:18
Komisja Europejska pyta o przekop Mierzei Wiślanej

"Przekop przez Mierzeję Wiślaną umożliwi rozwój portu w Elblągu - mówi minister Krzysztof Kozłowski (fot.port.elblag.pl)

W ciągu dwóch lub trzech miesięcy Polska prześle do Komisji Europejskiej odpowiedzi dotyczące wpływu planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną na środowisko naturalne - zapowiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski.




Kozłowski spotkał się w poniedziałek w Brukseli z szefem gabinetu unijnej komisarz transportu Violety Bulc. Jak powiedział, przekonywał, że budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną to "bardzo ważne, strategiczne wydarzenie dla Polski, a również dla całej UE".

"Przekop przez Mierzeję Wiślaną umożliwi rozwój portu w Elblągu oraz będzie spełniał cele o charakterze strategicznym, związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa polskiego w północno-zachodniej części kraju" - powiedział Kozłowski.

Dodał, że obecnie port w Elblągu jest w stanie przeładować rocznie ok. 330 tys. ton ładunku, zaś istniejąca infrastruktura pozwala na przeładunek 1 mln ton towarów, ale do tego potrzebny jest przekop przez Mierzeję, który "otworzy ten port na świat".

"Nasze stanowisko przyjęto z dużą dozą życzliwości. Natomiast to, co podkreśliła KE - a my, jako Polska zdajemy sobie z tego sprawę - musimy prowadzić pogłębione prace i pogłębiony dialog w sferze związanej z ochroną środowiska - dodał wiceminister. - Stanowisko ministerstwa gospodarki morskiej jest jednoznaczne: Chcemy budować przekop przez Mierzeję Wiślaną, chcemy uwzględnić aspekt ekonomiczny, ale również chcemy uwzględnić te wszystkie kwestie, które są związane z ochroną środowiska".

Kozłowski zapowiedział, że w ciągu kilku miesięcy polski rząd odpowie na dodatkowe pytania KE związane z oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko. Chodzi przede wszystkim o spełnianie wymogów dyrektyw dotyczących ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiego ptactwa.

"W ciągu dwóch, trzech miesięcy przygotujemy bardzo rzetelne i rzeczowe odpowiedzi, tak, aby już w sposób niebudzący wątpliwości przekonać KE do naszej idei i do naszego programu" - powiedział wiceminister.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana.

Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.

Przebywający z dwudniową wizytą w Brukseli Kozłowski spotka się we wtorek z szefem gabinetu komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Elżbiety Bieńkowskiej. Poinformował on, że rozmowa ta ma na celu przygotowanie wizyty ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, który w przyszłym miesiącu ma złożyć w KE notyfikację dotyczącą ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego.







KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.