PARTNER PORTALU
  • BGK

Konsultacje społeczne w sprawie strefy Tempo 30

  • GK/www.radom.pl    9 września 2011 - 20:15

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji informuje o możliwości wprowadzenia w centrum Radomia strefy uspokojonego ruchu Tempo 30.




Jednocześnie MZDiK chce zwiększyć dopuszczalną prędkość jazdy do 70 km/h na wybranych odcinkach ulic przelotowych (strefa Tempo 70).

W ramach konsultacji społecznych MZDiK czeka na opinie oraz uwagi od zainteresowanych mieszkańców.

Strefa Tempo 30 zostałaby wprowadzona w ścisłym centrum Radomia – na obszarze położonym między ulicami: 25 Czerwca, Waryńskiego, Traugutta, Tochtermana, Bernardyńską, Lekarską, Wałową, Malczewskiego, Kelles-Krauza, Struga, Pileckiego i Kelles-Krauza (powyższe ulice, stanowiące granicę strefy, nie wchodziłyby w jej skład).

Maksymalna prędkość pojazdów na obszarze strefy Tempo 30 byłaby ograniczona do 30 kilometrów na godzinę. Zwiększyłoby to znacząco bezpieczeństwo ruchu na ulicach generujących znaczny ruch pieszy. Ulice objęte strefą Tempo 30 stałyby się bardziej przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych, rowerzystów oraz osób starszych i niepełnosprawnych.

Takie ograniczenie spowodowałoby także płynniejszą jazdę samochodów i zwiększenie przepustowości skrzyżowań. Średnia prędkość pojazdów poruszających się w ruchu miejskim jest niższa niż 30 km/h, a jadący z mniejszą prędkością kierowcy są skłonni do zachowywania mniejszych odstępów przy przejeżdżaniu przez skrzyżowania.

W obrębie projektowanej strefy występuje odcinek, na którym nadmierna prędkość pojazdów stanowi potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa. Jest to fragment ulicy Kilińskiego od ulicy Staszica do ulicy Focha. W tym przypadku proponowane jest zastosowanie fizycznego elementu uspokojenia ruchu w postaci wyniesionego przejścia dla pieszych.

Mając na uwadze stale zwiększający się udział ruchu rowerowego, przy jednoczesnym braku fizycznej możliwości budowy w ścisłym centrum miasta wydzielonej infrastruktury rowerowej, wprowadzenie strefy Tempo 30 umożliwi zachowanie bezpiecznych relacji dla wszystkich uczestników ruchu.

Istotnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo w obrębie strefy może być wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na odcinkach ulic Focha oraz Witolda.

Wdrażając strefę Tempo 30 można uzyskać takie efekty, jak ograniczenie liczby pojazdów wykorzystujących centralne ulice miasta do tranzytu międzydzielnicowego oraz znaczące ograniczenie hałasu i emisji spalin dzięki wymuszonej płynności jazdy. Jak wynika z doświadczeń miast, które już wprowadziły i dalej rozwijają strefy, w bardzo istotny sposób przekłada się na wzrost komfortu życia wszystkich mieszkańców.

Strefy Tempo 70 objęłyby ulice: Warszawską (od Kusocińskiego do granicy miasta), Żółkiewskiego (w całości), aleję Wojska Polskiego (w całości), Zwolińskiego (w całości), Kielecką (od ronda Łaskiego do granicy miasta), NSZZ Solidarność (w całości), Wolanowską (od NSZZ Solidarność do granicy miasta), Maratońską (w całości), Szarych Szeregów (w całości), Czarnieckiego (w całości) i aleję Grzecznarowskiego (od tunelu pod torami do ronda Matki Bożej Fatimskiej).

W obrębie tej strefy zostałaby zwiększona dopuszczalna prędkość jazdy do 70 km/h. Pomimo ustawowego ograniczenia prędkości w mieście do 50 km/h, w uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest zwiększenie prędkości na ulicach, których geometria zapewnia właściwe odseparowanie ruchu samochodowego od pieszego.

Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że na wyżej wymienionych ulicach rzeczywista prędkość jazdy samochodów jest nie mniejsza niż 70 km/h. Przestrzeganie na tych ulicach ustawowego ograniczenia prędkości przez nielicznych kierowców powoduje skutek odwrotny od zamierzonego, czyli ograniczenie płynności ruchu. W odróżnieniu od centralnych ulic miasta, gdzie zachowanie płynności i bezpieczeństwa wymaga ograniczania prędkości, w tym przypadku dopuszczenie prędkości do 70 km/h wydaje się rozwiązaniem optymalnym.

Ze względów bezpieczeństwa zasadne jest pozostawienie ograniczenia prędkości do 50 km/h na dwóch odcinkach ulic tranzytowych: Kieleckiej (od Okulickiego do ronda Łaskiego) oraz 1905 Roku (w całości). MZDiK proponuje też wykonanie wzbudzanej sygnalizacji świetlnej z funkcją okresowego włączania światła czerwonego na przejściu dla pieszych u zbiegu ulic Warszawskiej i Janiszewskiej lub sygnalizatory z fotoradarem włączającym czerwone światło w przypadku przekroczenia prędkości 70 km/h. Wpłynie to na uspokojenie prędkości oraz poprawę bezpieczeństwa przechodniów na tym fragmencie ulicy.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.