PARTNER PORTALU
  • BGK

Małopolska podsumowuje półmetek kadencji: same sukcesy?

  • pt    10 listopada 2016 - 09:23
Małopolska podsumowuje półmetek kadencji: same sukcesy?
Zarząd województwa małopolskiego jest zadowolony z rozwoju regionu. (fot.malopolskie.pl)

• Zarząd województwa małopolskiego podsumował pierwszą połowę kadencji.
• Największe sukcesy to zdaniem samorządowców, wzrost znaczenia regionu w Europie, odbudowa kolejnictwa i powstające nowe drogi.




- Małopolska w 2016 roku to zupełnie inny region niż jeszcze kilka lat temu. Już dawno nadrobiliśmy wszelkie zaległości, co więcej – sami staliśmy się wzorem do naśladowania. I nie jest to tylko nasza – zarządu województwa - subiektywna opinia. To fakt, który dostrzegają mieszkańcy, odwiedzający nas turyści i przede wszystkim niezależni, zagraniczni eksperci – mówi marszałek Jacek Krupa.

Rzeczywiście, Małopolska i jej instytucje zebrały w ostatnim czasie sporo nagród i wyróżnień.

- Dwie z nich mają jednak specjalne znaczenie. Pierwszy z nich – przyznany przez Komitet Regionów tytuł Europejskiego Regionu Przedsiębiorczości 2016 oznacza, że nasze województwo jest nie tylko jednym z lepiej rozwijających się regionów w UE, ale też może stanowić wzór pod względem wykorzystania funduszy unijnych, tworzenia dobrej atmosfery dla przedsiębiorców czy angażowania do współpracy przedstawicieli środowiska nauki, biznesu i samorządu – ocenia zarząd regionu.

Z kolei nagroda RegioStars 2016 została przyznana Małopolsce za projekt Akademia Rozwoju Ekonomii Społecznej, który jest realizowany przez ROPS w Krakowie. Jego efektem będzie m.in. 295 nowych miejsc pracy, 46 spółdzielni socjalnych i tysiące przeszkolonych osób.

W dotychczasowej historii konkursu RegioStars nagrodzono w sumie tylko dwa polskie projekty.

Kolej znów jest na topie

Kwestie transportowe to jeden z najważniejszych punktów polityki samorządu województwa.

- Uruchomione dwa lata temu przez nas Koleje Małopolskie już zdążyły zaskarbić sobie sympatię mieszkańców i turystów. Obsługiwane przez wojewódzką spółkę połączenie pomiędzy Wieliczką, Krakowem i lotniskiem w Balicach jest bezkonkurencyjne – w żaden inny sposób nie pokonamy tej trasy tak szybko, tanio i wygodnie – podkreśla Jacek Krupa.

Pierwszy pociąg KMŁ wyjechał na tory w grudniu 2014 roku (I linia SKA Kraków-Wieliczka). Bardzo szybko zyskały uznanie pasażerów (w maju 2016 r. przewiozły 3-milionowego pasażera).
Jak podkreślają członkowie zarządu, coraz większym zainteresowaniem cieszy się także druga nitka Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), czyli odcinek między Krakowem, Miechowem i Sędziszowem, który docelowo ma również objąć Skawinę.

Jest szansa, że za kilka lat pasażerowie pojadą koleją również dalej – w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej oraz Oświęcimia przez Spytkowice. A już za miesiąc Koleje Małopolskie przejmą trzecią trasę SKA – z Krakowa do Tarnowa, i dalej - do Krynicy przez Nowy Sącz. Na tory wyjadą zupełnie nowe pociągi.

- Do dyspozycji pasażerów oddamy składy, które będą nie tylko komfortowe, ale też wyposażone w klimatyzację, wifi czy wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Kolejną dobrą wiadomością jest fakt, że sama podróż będzie nie tylko bardziej wygodna, ale też szybsza – mówi marszałek.

Dobrze zaplanowana i skomunikowana sieć transportowa to jedno. Jej uzupełnieniem jest Małopolska Karta Aglomeracyjna - zintegrowany bilet dający możliwość korzystania z różnych środków transportu oraz parkingów P&R w różnych miejscach Małopolski.

W systemie zarejestrowało się ponad 5 tys. użytkowników, a do tej pory sprzedano ponad 80 tys. biletów MKA. Projekt ciągle rozwija się, dodawane są nowe funkcje. W przyszłości dzięki karcie będzie można nie tylko korzystać z publicznego transportu, ale też np. kupować bilety wstępu do muzeów czy teatrów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.