• BGK

Noc Naukowców 2016 w Poznaniu: na uczestników czeka prawie 1000 wydarzeń

• PAP/MN    20 września 2016 - 15:44
Noc Naukowców 2016 w Poznaniu: na uczestników czeka prawie 1000 wydarzeń
W tym roku Noc Naukowców odbędzie się łącznie w 250 miastach Europy (fot. Noc Naukowców Poznań / Facebook)

• Tworzenie polimerowego robaka, akademia policyjna w bibliotece i świecące jedzenie to niektóre spośród prawie tysiąca atrakcji, jakie czekają uczestników Nocy Naukowców w Poznaniu.
• W tym roku odbędzie się już dziesiąta edycja tego wydarzenia w stolicy Wielkopolski.
• Tegoroczna Noc Naukowców odbędzie się 30 września.

Podczas Nocy Naukowców swoje laboratoria udostępni zwiedzającym Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Politechnika Poznańska, Uniwersytet Przyrodniczy, Akademia Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Ekonomiczny oraz Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.

Koordynator wydarzenia Jolanta Szajbe z Politechniki Poznańskiej powiedziała, że Noc Naukowców to nie tylko moc atrakcji dla dzieci, młodzieży i całych rodzin, ale także okazja, by przełamać krążące na temat naukowców stereotypy.

"Wizerunek naukowca zmienił się bardzo na przestrzeni ostatnich lat. Jeszcze dziesięć lat temu młodzież pytana o naukowców odpowiadała, że to tacy dziwni ludzie, którzy siedzą w laboratoriach, są bardzo tajemniczy, a ich eksperymenty są dziwne i właściwie nie wiadomo na czym to wszystko polega. Teraz to się bardzo zmienia, coraz więcej osób mówi, że naukowiec ma fajną pracę i coraz więcej dzieci samemu chciałoby zostać naukowcami" - podkreśliła.

Jak dodała, w tym roku tylko na samej Politechnice Poznańskiej odbędzie się prawie sto pokazów i warsztatów. "Będzie tradycyjnie pokaz Fizyka Show - tym razem jednak z wodą w roli głównej, podczas którego można się będzie przekonać o tym, co może pływać w pionie, czy jak zrobić anty-bańkę. Mocno stawiamy też na lotnictwo i chcemy zachęcić młodzież, by spróbowała swoich sił w symulatorze Boeinga i szybowca" - mówiła Szajbe.

"Zapraszamy także na 'roboshow', czyli kilkanaście pokazów i warsztatów robotycznych, w tym - programowania robotów, kurs budowy robotów z klocków Lego, a same roboty zaprosimy na kurs tańca, co też będzie bardzo widowiskowe. Poza tym pokażemy samochody na wodę, samochody elektryczne i oczywiście pokazy chemiczne, podczas których można będzie stworzyć samodzielnie polimerowego robaka, zapachowe kulki, czy zbudować filtr do wody" - dodała.

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza przygotował w tym roku prawie sześćset wydarzeń. Jak podkreśliła Agnieszka Motyl z UAM, tegoroczna Noc Naukowców na uniwersytecie przebiegać będzie m.in. pod hasłem "kryminalnych zagadek".

"Będziemy odkrywali zagadki świata przestępstw; na Wydziale Biologii odbędą się m.in. warsztaty uczące metod pobierania DNA, dowiemy się jakie owady nekrofilne pomagają na miejscu przestępstw. Na Wydziale Prawa i Administracji można będzie wziąć udział w rozprawach sądowych czy obejrzeć wystawę tatuaży więziennych i dowiedzieć się, co one oznaczają" - powiedziała.

"Wśród wydarzeń znajdą się także m.in. warsztaty pokazujące, jaki jest świat, jak możemy go odkrywać, a na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych można będzie poznać groźne oblicze natury" - dodała.

Swoje atrakcje przygotował także poznański Uniwersytet Ekonomiczny. Jak podkreśliła Agnieszka Hała, "chcemy pokazać, że ekonomia w zasadzie jest wszędzie i staje się nauką bardzo praktyczną, społeczną i podstawową w dzisiejszych czasach, tak jak informatyka".

"Dzięki grom i np. dowcipom o ekonomii - choć nie dla wszystkich jest to śmieszny temat - chcemy pokazać, że można o tych kwestiach mówić w sposób prosty i jasny. Zarabiamy w pieniądzach, kupujemy w pieniądzach, dzieci dostają kieszonkowe - to są rzeczy, które są obok każdego, a dzieci są bardzo chłonne na wiedzę i to dobra okazja, by zrozumiały te wszystkie regulacje" - powiedziała Hała.

Podczas Nocy Naukowców ok. dwustu wydarzeń odbędzie się na Uniwersytecie Przyrodniczym. Swoje atrakcje zaprezentuje również Akademia Wychowania Fizycznego oraz Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.

Noc Naukowców to ogólnoeuropejska impreza odbywająca się w tym samym terminie w wielu krajach. Tej nocy naukowcy europejskich miast odchodzą od swoich poważnych projektów, by bawić się z publicznością - być aktorami, showmanami i przewodnikami po laboratoriach. Noc Naukowców organizowana jest w Europie po raz jedenasty, w Poznaniu będzie to jej dziesiąta edycja. W tym roku Noc Naukowców odbędzie się łącznie w 250 miastach Europy.

Drodzy Użytkownicy!

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.