Olsztyn wprowadza cykliczne ankiety dla mieszkańców

• 10 tys. losowo wybranych mieszkańców Olsztyna weźmie udział w tzw. stałym panelu obywatelskim.
• Będą cyklicznie w ankietach dzielić się opinii na tematy istotne dla lokalnej społeczności.
• Ta praktyka jest praktykowana w wielu miastach Europy Zachodniej.
Olsztyn wprowadza cykliczne ankiety dla mieszkańców
Mieszkańcy oczekują większego udziału w decyzjach samorządu - twierdzi prezydent Olsztyna (fot. mieszkańcy oczekują większego udziału w decyzjach samorządu)

Według władz Olsztyna jest to pierwsza w kraju taka inicjatywa, służąca komunikowaniu się i rozwijaniu dialogu z lokalną społecznością. Magistrat wylosuje 10 tys. mieszkańców, którym w połowie lutego prześle propozycje udziału w cyklicznych internetowych ankietach.

W ten sposób będą oni wyrażać opinie o kierunkach rozwoju miasta czy oceniać funkcjonowanie samorządowych instytucji. Za pośrednictwem strony (www.olsztyn.panelobywatelski.pl), którą uruchomił ratusz, będą mogli od 21 stycznia - po zarejestrowaniu - wypowiadać się również ci olsztynianie, którzy takiej korespondencji nie dostali. Osoby, które nie korzystają z internetu, mają przekazywać swoje oceny telefonicznie.

Pierwsze badania opinii zaplanowano jeszcze w tym kwartale i będą się odbywać co najmniej cztery razy w roku. Wyniki będą dostępne dla wszystkich.

Zdaniem prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza, w ostatnim czasie miasto inwestuje i dynamicznie się rozwija, więc mieszkańcy oczekują większego udziału w decyzjach samorządu, które ich dotyczą. Dlatego - jak mówił - szukano kolejnego sposobu, żeby zapytać ich o zdanie w sprawach lokalnej kultury, edukacji czy infrastruktury.

Grzymowicz przypomniał, że po 2009 r. olsztyńska rada miasta wprowadzała już rozwiązania służące zwiększeniu tzw. partycypacji obywatelskiej, w tym możliwości zgłaszania przez mieszkańców inicjatyw uchwałodawczych, uczestniczenia w podziale budżetu obywatelskiego czy prowadzonych przez magistrat konsultacjach społecznych.

Jednak - w ocenie prezydenta - dotychczas w dialogu z lokalną władzą uczestniczyli głównie przedstawiciele miejscowych stowarzyszeń. Nie było natomiast szerszego odzewu ze strony mniej zaangażowanych społecznie olsztynian. Dlatego - jak mówił - władze miasta chcą bezpośrednio dotrzeć do takich osób. Stały panel obywatelski będzie uzupełnieniem innych form konsultacji i ma pomóc w definiowaniu najważniejszych problemów lokalnej społeczności i ich rozwiązywaniu.

Technika tzw. panelu obywatelskiego (Citizens' Panel), polegająca na cyklicznym pozyskiwaniu przez administrację publiczną opinii od stałej, reprezentatywnej grupy mieszkańców, jest praktykowana w wielu miastach Europy Zachodniej. Urzędy i samorządy w Polsce stosowały ją dotychczas głównie w formie jednorazowych debat na wybrane tematy.

Zdaniem prezes firmy KF Research Agnieszki Morysińskiej, która współpracuje z olsztyńskim ratuszem w tworzeniu takiego panelu, sukces tej inicjatywy zależy od tego, ilu mieszkańców zechce się w nią zaangażować. Jak oceniła, optymalną liczbą byłoby 2-4 tys. aktywnych panelistów.

"Na świecie, z tego co wiemy, odzew mieszkańców jest zawsze duży i są oni zadowoleni z uczestnictwa w panelu. Mamy nadzieję, że również w Olsztynie tak się stanie" - powiedziała

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE