PARTNER PORTALU
  • BGK

Płatności bezgotówkowe w urzędach coraz powszechniejsze

  • MN    24 listopada 2017 - 13:25
Płatności bezgotówkowe w urzędach coraz powszechniejsze
Program realizowany przez MR i KIR ma służyć do budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji. (fot. pixabay)

W Polsce jest już tysiąc urzędów, które praktykują płatności bezgotówkowe. Popularyzacja obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach jest jednym z podstawowych zadań Krajowej Izby Rozliczeniowej.




• Ostatnio do programu płatności bezgotówkowych dołączyła gmina Słupca (woj. wielkopolskie).

• Do końca października klienci urzędów zrealizowali 128,2 tys. transakcji o wartości 16,2 mln zł.

• Ministerstwo Rozwoju i Krajowa Izba Rozliczeniowa prowadzą program wprowadzania e-płatności. Udział w nim jest bezpłatny. 

Urząd Gminy w Słupcy, jako tysięczna placówka w Polsce, przystąpił do prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju oraz Krajową Izbę Rozliczeniową ogólnopolskiego programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Oznacza to, że chcąc zapłacić w tych urzędach, np. za rejestrację pojazdu lub wydanie paszportu, nie musimy już zabierać ze sobą gotówki – wystarczy, że będziemy mieć kartę lub smartfona.

Liczba urzędów akceptujących płatności kartą lub telefonem stale rośnie. Program zakłada wyposażenie urzędów wszystkich szczebli – wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin, starostw powiatowych w terminale POS i/lub usługę WebPOS Paybynet, która umożliwia płatności za pomocą smartfona w oparciu o mobilne aplikacje bankowe. Wkrótce terminale pojawią się także w patrolach drogowych policji.

Milowy krok w administracji publicznej

Zdaniem Ministerstwa Rozwoju inicjatywa spotyka się z dużym zainteresowaniem zarówno urzędów, jak i mieszkańców. Ma to szczególne znaczenie, ponieważ udział w programie jest dla urzędu w pełni dobrowolny. Jest także bezpłatny. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci.

– Program jest ważnym krokiem w procesie budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji, której istotnym elementem jest zwiększenie obrotu bezgotówkowego. Jego realizacja umożliwia przyspieszenie procesów administracyjnych, co ma wpływ na wzrost satysfakcji klienta, ale również na efektywność funkcjonowania gospodarki – mówi wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński.

W ciągu blisko 8 miesięcy od wdrożenia do programu przystąpiło już 1000 urzędów. W ramach programu do końca października klienci zrealizowali 128,2 tys. transakcji o wartości 16,2 mln zł.

– Jako firma technologiczna i infrastrukturalna chcemy przyjąć współodpowiedzialność za zmiany w sferze cyfrowej. Popularyzacja obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach jest jednym z podstawowych zadań KIR. Stopniowe odchodzenie od gotówki w administracji publicznej jest milowym krokiem na drodze do cyfrowego państwa, które na bieżąco współtworzy globalne trendy – komentuje Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu KIR. 

Konkurs dla innowacyjnych urzędów

W ramach działań promujących program KIR ogłosił konkurs „Warto bezgotówkowo”, którego celem jest wspieranie wizerunku urzędu jako miejsca udostępniającego nowoczesne formy płatności. Społeczny charakter konkursu daje możliwość zaangażowania zarówno urzędu, jak i jego mieszkańców w promowanie idei płatności bezgotówkowych. Zwycięskie urzędy wyposażą wybrane przez siebie jednostki edukacyjne w wartościowy i nowoczesny sprzęt cyfrowy.

Patronat nad konkursem sprawuje Ministerstwo Rozwoju. Zgłoszenia do konkursu, który potrwa od stycznia 2018 r. do marca 2018 r. są przyjmowane do końca grudnia br.

Więcej informacji o programie oraz listę miast biorących w nim udział można znaleźć na stronie: mr.gov.pl/bezgotowka. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.