PARTNER PORTALU
  • BGK

Płatności bezgotówkowe w urzędach coraz powszechniejsze

  • MN    24 listopada 2017 - 13:25
Płatności bezgotówkowe w urzędach coraz powszechniejsze
Program realizowany przez MR i KIR ma służyć do budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji. (fot. pixabay)

W Polsce jest już tysiąc urzędów, które praktykują płatności bezgotówkowe. Popularyzacja obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach jest jednym z podstawowych zadań Krajowej Izby Rozliczeniowej.




• Ostatnio do programu płatności bezgotówkowych dołączyła gmina Słupca (woj. wielkopolskie).

• Do końca października klienci urzędów zrealizowali 128,2 tys. transakcji o wartości 16,2 mln zł.

• Ministerstwo Rozwoju i Krajowa Izba Rozliczeniowa prowadzą program wprowadzania e-płatności. Udział w nim jest bezpłatny. 

Urząd Gminy w Słupcy, jako tysięczna placówka w Polsce, przystąpił do prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju oraz Krajową Izbę Rozliczeniową ogólnopolskiego programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Oznacza to, że chcąc zapłacić w tych urzędach, np. za rejestrację pojazdu lub wydanie paszportu, nie musimy już zabierać ze sobą gotówki – wystarczy, że będziemy mieć kartę lub smartfona.

Liczba urzędów akceptujących płatności kartą lub telefonem stale rośnie. Program zakłada wyposażenie urzędów wszystkich szczebli – wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin, starostw powiatowych w terminale POS i/lub usługę WebPOS Paybynet, która umożliwia płatności za pomocą smartfona w oparciu o mobilne aplikacje bankowe. Wkrótce terminale pojawią się także w patrolach drogowych policji.

Milowy krok w administracji publicznej

Zdaniem Ministerstwa Rozwoju inicjatywa spotyka się z dużym zainteresowaniem zarówno urzędów, jak i mieszkańców. Ma to szczególne znaczenie, ponieważ udział w programie jest dla urzędu w pełni dobrowolny. Jest także bezpłatny. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci.

– Program jest ważnym krokiem w procesie budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji, której istotnym elementem jest zwiększenie obrotu bezgotówkowego. Jego realizacja umożliwia przyspieszenie procesów administracyjnych, co ma wpływ na wzrost satysfakcji klienta, ale również na efektywność funkcjonowania gospodarki – mówi wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński.

W ciągu blisko 8 miesięcy od wdrożenia do programu przystąpiło już 1000 urzędów. W ramach programu do końca października klienci zrealizowali 128,2 tys. transakcji o wartości 16,2 mln zł.

– Jako firma technologiczna i infrastrukturalna chcemy przyjąć współodpowiedzialność za zmiany w sferze cyfrowej. Popularyzacja obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach jest jednym z podstawowych zadań KIR. Stopniowe odchodzenie od gotówki w administracji publicznej jest milowym krokiem na drodze do cyfrowego państwa, które na bieżąco współtworzy globalne trendy – komentuje Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu KIR. 

Konkurs dla innowacyjnych urzędów

W ramach działań promujących program KIR ogłosił konkurs „Warto bezgotówkowo”, którego celem jest wspieranie wizerunku urzędu jako miejsca udostępniającego nowoczesne formy płatności. Społeczny charakter konkursu daje możliwość zaangażowania zarówno urzędu, jak i jego mieszkańców w promowanie idei płatności bezgotówkowych. Zwycięskie urzędy wyposażą wybrane przez siebie jednostki edukacyjne w wartościowy i nowoczesny sprzęt cyfrowy.

Patronat nad konkursem sprawuje Ministerstwo Rozwoju. Zgłoszenia do konkursu, który potrwa od stycznia 2018 r. do marca 2018 r. są przyjmowane do końca grudnia br.

Więcej informacji o programie oraz listę miast biorących w nim udział można znaleźć na stronie: mr.gov.pl/bezgotowka. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.