Przewodnik „Sprzątamy reklamy” pomoże w walce z reklamowym chaosem?

Od środy (11.10) w internecie dostępny będzie wirtualny przewodnik dla wszystkich zainteresowanych estetyką przestrzeni publicznej. Opracowało go Stowarzyszenie Miasto Moje A w Nim. W przewodniku znalazły się zarówno porady prawne, jak i baza wiedzy o dobrych praktykach z całej Polski.
Przewodnik „Sprzątamy reklamy” pomoże w walce z reklamowym chaosem?
Polskie miasta mają problem z estetyką przestrzeni publicznej. (fot. mat. Stowarzyszenie Miasto Moje A w Nim)

• Jak zapewniają przedstawiciele Stowarzyszenia, to pierwszy w Polsce tak różnorodny zbiór informacji o regulacjach reklamowych, przyczynach chaosu wizualnego i metodach walki z nim.

• Wirtualny przewodnik dostępny jest na stronie www.sprzatamyreklamy.pl.

• Moment opublikowania przewodnika nie jest przypadkowy. We wrześniu minęły dwa lata od wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej, która miała umożliwić samorządom skuteczniejszą walkę z reklamowym chaosem w przestrzeni publicznej.

- Projekt „Sprzątamy reklamy”, który powstał we współpracy z Fundacją Training Projects, to odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z tworzeniem lokalnej polityki reklamowej. Przygotowane przez prawników interpretacje przepisów pokażą samorządowcom różne sposoby uporządkowania reklam na terenie gminy – od uchwał krajobrazowych, przez parki kulturowe po powoływanie plastyka miejskiego. Nie uciekamy też od omówienia potencjalnych pułapek, na które trzeba uważać przy wdrażaniu nowych regulacji - mówi Aleksandra Stępień-Dąbrowska, członkini zarządu Miasto Moje A w Nim.

Czytaj : Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem

Podkreśla przy tym jednak, że „Sprzątamy reklamy” to nie tylko poradnik dla urzędników, ale też baza dobrych praktyk reklamowych z całej Polski. Członkowie Stowarzyszenia opisali dziesiątki działań aktywistów, urzędników i zwykłych mieszkańców – jest m.in. akcja liczenia reklam z Częstochowy, Retrościana z Bydgoszczy, współpraca z przedsiębiorcami w ramach poznańskiego projektu „Wilda na Glanc” czy konkursy na najpiękniejsze szyldy z Lublina, Gdyni Łodzi. Bazę uzupełnia zbiór porad na temat podstawowych zagadnień dotyczących nielegalnej reklamy i sposobów reagowania na nią, a także dane teleadresowe do plastyków miejskich, inspektorów nadzoru budowlanego, konserwatorów zabytków oraz lokalnych stowarzyszeń i inicjatyw, u których można szukać pomocy.

- Chcieliśmy w jednym miejscu zebrać wiedzę, którą zdobyliśmy przez 10 lat istnienia stowarzyszenia Miasto Moje A w Nim i w przystępny sposób przekazać ją dalej. Zawsze chodziło nam o edukację i promowanie pozytywnych wzorców – o to, by pokazać, że warto wyjść z inicjatywą i zmieniać przestrzeń wokół siebie. Taki jest właśnie portal „Sprzątamy reklamy”. Projekt w zamyśle ma się cały czas rozwijać i aktualizować – zapraszamy więc do współpracy – podkreśla Aleksandra Stępień-Dąbrowska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE