PARTNER PORTALU
  • BGK

STOP szkolnej agresji. Ruszyła kampania Rzecznika Praw Dziecka

  • PAP/AH    15 marca 2018 - 13:10
STOP szkolnej agresji. Ruszyła kampania Rzecznika Praw Dziecka
Przemoc rówieśnicza dotyczy wszystkich. (Fot. pixabay)

Nagłośnienie problemu przemocy rówieśniczej, zmiana postaw młodzieży i obniżenie poziomu agresji w szkole - to główne cele kampanii społecznej "Powiedzmy STOP szkolnej agresji", którą zainicjował rzecznik praw dziecka Marek Michalak.




  • Celem akcji jest zmiana postaw świadków agresywnych zachowań.
  • Zachowania agresywne w szkole względem rówieśników mogą być odzwierciedleniem sytuacji, z jakimi dziecko styka się poza szkołą
  • młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy, że bardzo wiele zależy od nich i ich reakcji na przemoc, która przytrafia się im lub rówieśnikom.

Rzecznik w komunikacie wyjaśnił, że prowadzona w telewizji, radiu i outdoorze kampania "Powiedzmy STOP szkolnej agresji" jest skierowana do młodych ludzi, a jej cel to zmiana postaw świadków agresywnych zachowań "nie tylko na poziomie deklaracji, ale także pokazanie, że rzeczywiste działanie w środowisku rówieśników ma znaczenie, jest ważne i skuteczne".

Rzecznik podkreśla, że ofiarami agresji rówieśniczej są dzieci, które niczym się w grupie nie wyróżniają - rówieśnicy dokuczają im niezależnie od wieku, płci, wyników w nauce czy statusu materialnego.

"Przemoc rówieśnicza dotyczy wszystkich. Praprzyczyną przemocy rówieśniczej jest przemoc, jakiej dziecko doświadczyło wcześniej. Dzieci uczą się, obserwując nas, dorosłych. Zachowania agresywne w szkole względem rówieśników mogą być odzwierciedleniem sytuacji, z jakimi dziecko styka się poza szkołą. Czasem może to być próba odreagowania trudnej sytuacji domowej. Dlatego kluczowa jest obserwacja, rozmowa, empatia, gotowość do działania, pomocy" - wyjaśnił cytowany w komunikacie Michalak.

Zdaniem rzecznika, młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy, że bardzo wiele zależy od nich i ich reakcji na przemoc, która przytrafia się im lub rówieśnikom. Dlatego - jak zaznaczył - to, jak postąpią, ma ogromne znaczenie w przeciwdziałaniu agresji.

"Świadkowie są bardzo ważnymi osobami w powstrzymywaniu zjawiska przemocy, ponieważ to oni w największym stopniu mogą wpłynąć na zmianę sytuacji. A na przemoc należy reagować zawsze, reagować stanowczo! Nie bądźmy więc bierni, reagujmy! Tym razem apel kieruję wprost do młodych" - podkreślił Michalak.

W kwietniu 2017 r. został opublikowany raport Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) - najważniejszego i największego badania edukacyjnego na świecie, które sprawdza stopień przygotowania 15-latków do dalszej edukacji, wymagań rynku pracy i powodzenia w dorosłym życiu.

Wynika z niego, że w Polsce 21,1 proc. uczniów gimnazjów wskazało, że w ciągu ostatniego miesiąca było dręczonych - w psychiczny czy fizyczny sposób. Jak wskazuje raport, może tu chodzić o bicie, popychanie, zabieranie przedmiotów osobistych czy przedrzeźnianie - również w internecie. Średnia OECD wynosi w tym wypadku 18,7 proc.

Jak wynika z badań, 11,7 proc. polskich gimnazjalistów deklarowało, że koledzy w szkole się z nich naśmiewają. To powyżej średniej krajów OECD, gdzie ten wskaźnik wyniósł 10,9 proc. Najmniej przedrzeźniają młodzi Holendrzy (4,3 proc.), najwięcej uczniowie z Hong Kongu (26,1 proc.).

Badanie pokazało, że 4,1 proc. młodych Polaków było ofiarami przemocy fizycznej. Chodzi o sytuację, w której w ciągu ostatniego miesiąca doświadczyli bicia lub popychania co najmniej kilka razy. Średnia OECD wynosi 4,3 proc. W Korei Południowej popychany lub bity był tylko co setny uczeń. Prawie 10 uczniów na stu doświadczało przemocy fizycznej w Hong Kongu, Bułgarii i Japonii.

Badania pokazują, że uczniowie ze szkół, w których jest większy poziom agresji, osiągają słabsze wyniki w nauce niż ci, którzy uczą się w bezpieczniejszych szkołach.

Jak wynika z raportu, 21,5 proc. polskich gimnazjalistów powiedziało, że czuje się w szkole jak outsider. Wskazano przy tym, że w 2003 r. poczucie braku przynależności do środowiska szkolnego wskazywał co trzeci polski gimnazjalista. Średnia OECD wyniosła 18,7 proc. Najlepiej w szkole czują się dzieci w Albanii, Gruzji i Wietnamie - 95 proc. z nich nie uważa się za outsiderów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.