Strony administracji są niedostosowane do potrzeb niepełnosprawnych

• Strony internetowe administracji publicznej nadal nie zapewniają wymaganej dostępności dla osób niepełnosprawnych.
• Jak wynika z kontroli przeprowadzonej przez NIK, ponad 40 proc. badanych stron było niedostosowanych do wymagań osób słabowidzących.
Strony administracji są niedostosowane do potrzeb niepełnosprawnych
Ponad 43 proc. badanych stron było niedostosowanych do wymagań osób słabowidzących. (Fot.: Wikimedia, Norwood, CC3.0)

Od 1 czerwca 2015 r. strony internetowe administracji publicznej powinny być w pełni dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych realizując międzynarodowy standard dotyczący dostępności stron (WCAG 2.0). Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła wypełnianie 34 z 36 wymaganych zaleceń standardu WCAG 2.0 w 23 serwisach internetowych instytucji publicznych. Kontrolę przeprowadzono od 19 czerwca do 4 września 2015 r.

Odpowiednio dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych były tylko dwa z 23 badanych serwisów internetowych (Ministerstwa Zdrowia i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych). Na pozostałych 21 skontrolowanych stronach internetowych NIK stwierdziła istotne błędy, przy czym w trzech wypadkach strony oceniono negatywnie (Urząd Miasta Leszna, Urząd Miejski w Oławie, Urząd Gminy Polkowicach).

Nieprawidłowości stwierdzone na tych trzech stronach były na tyle poważne, że mogły osobom niepełnosprawnym znacząco utrudniać, bądź wręcz uniemożliwiać korzystanie z zamieszczanych tam treści.

Strony słabo dostępne

Najczęściej powtarzające się błędy, związane z dostępnością stron internetowych to: błędy wpływające na prawidłowe odczytywanie zawartości strony przez programy asystujące, np. tzw. czytniki ekranu (błędy na ponad 95 proc. stron); problemy z dostępnością stron internetowych dla użytkowników posługujących się głównie klawiaturą (78 proc. zbadanych stron).

Tylko pięć z 23 zbadanych stron było w pełni dostępnych z poziomu klawiatury. Na pozostałych stronach znacznik klawiatury najczęściej był słabo lub w ogóle niewidoczny, zdarzało się, że blokował się na niektórych elementach strony lub niektóre elementy pomijał.

NIK stwierdził, że ponad 43 proc. badanych stron było niedostosowanych do wymagań osób słabowidzących - niewystarczający kontrast między tłem a tekstem, niewłaściwe wyróżnienia treści, brak możliwości zatrzymania przesuwających się informacji.

Podobnie było z materiałami multimedialnym (filmy, nagrania audio), które były niedostępne dla osób niewidomych i głuchych w 13 z 14 stron, na których takie materiały zamieszczono. Materiały audio nie posiadały opisu tekstowego, a materiały filmowe nie zostały wyposażone w napisy lub audiodeskrypcję.

NIK wskazała, że formularze służące m.in. do kontaktu drogą elektroniczną z urzędem często okazywały się słabo dostępne lub niedostępne dla osób niepełnosprawnych - głównie dla osób niewidomych, korzystających z programów czytających. Dodatkowo na niektórych stronach internetowych (ok. 22 proc.) formularze zabezpieczano mechanizmem CAPTCHA (zabezpieczenie polegające na wypisaniu przez użytkownika prezentowanych na stronie w postaci zniekształconej cyfr lub tekstu), który nie mógł być odczytany przez czytniki ekranu.

Ocena użytkowników

O ocenę dostosowania stron internetowych urzędów NIK poprosił także niepełnosprawnych użytkowników internetu współpracujących z Fundacją Integracja.

Dla użytkowników niewidomych istotne były problemy z nawigacją po stronie internetowej i z wyszukiwarką informacji oraz brak tekstów alternatywnych dla obrazów, zdjęć, czy wykresów, a dla użytkowników głuchych - brak alternatywy dla materiałów audio/wideo (np. w postaci tekstu opisującego zawartość materiału).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE