PARTNER PORTALU
  • BGK

Tarnowskie Góry: Specjalne logo UNESCO na materiałach promocyjnych miasta

  • KDS    24 października 2017 - 13:59
Tarnowskie Góry: Specjalne logo UNESCO na materiałach promocyjnych miasta
Na liście UNESCO znalazła się m.in. Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach (fot. Facebook/Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach)

Materiały promocyjne Tarnowskich Gór zyskały wyjątkowe logo. Emblemat został specjalnie opracowany przez Polski Komitet UNESCO dla „Kopalni rud ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach”.




• W lipcu 2017 zabytki Tarnowskich Gór, w tym pozostałości po kopalniach rud srebra, ołowiu i cynku - wyrobiska i szyby górnicze, zostały wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.

• Nowe logo już trafiło na ulotki promocyjne miasta. Za kilka tygodni pojawi się na nowych stronach internetowych Zabytkowej Kopalni Srebra i Sztolni Czarnego Pstrąga.

• Emblemat może być wykorzystywany na materiałach informacyjnych, stronach internetowych, ulotkach, katalogach, blankietach firmowych, folderach i mapach.

 

Czarno-białe logo składa się ze znaku i nazwy UNESCO, znaku Światowego Dziedzictwa oraz dwujęzycznej nazwy miejsca i roku wpisu na najważniejszą na świecie listę zabytków. Jak podaje Polski Komitet ds. UNESCO, nie można zmieniać proporcji, tekstu i koloru emblematu. Nie wolno także stosować części logotypu ani go skracać. 

- Oznacza to, że na wszystkich materiałach promocyjnych będziemy umieszczać pełne logo z dwujęzycznym tytułem wpisu. Trzeba będzie to robić umiejętnie, bo tytuł wpisu do krótkich nie należy. Jeżeli dodamy do tego angielską jego część, to wyjdzie nam bardzo rozbudowany emblemat - tłumaczy Grzegorz Rudnicki ze Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej.

Bowiem reguły wykorzystywania nowego emblematu są bardzo restrykcyjne. Tarnogórski magistrat i SMZT wraz z nim otrzymały pismo przewodnie, wytyczne operacyjne i informacje techniczne dotyczące nowego logo, a także zakres wykorzystywania emblematu Światowego Dziedzictwa. 

Zgodnie z nimi logo może być wykorzystywane na materiałach informacyjnych, stronach internetowych, ulotkach, katalogach, blankietach firmowych, folderach i mapach. Warunek jest jeden – muszą to być materiały nieodpłatne. Emblemat Światowego Dziedzictwa stosować można także na tablicach informacyjnych i drogowskazach.

Jak w wytycznych zaznaczył profesor Sławomir Ratajski, sekretarz generalny Polskiego Komitetu ds. UNESCO, logo nie może być z kolei umieszczane na pamiątkach przeznaczonych do sprzedaży tj. koszulkach, kubkach czy przypinkach. Dotyczy to również sytuacji, gdy pamiątki są rozdawane bezpłatnie.

- Istnieje jednak wyjątek od reguły - wyjaśniają urzędnicy. - Aby móc legalnie umieszczać znak UNESCO na pamiątkach, konieczne są uzgodnienia z Sekretariatem UNESCO w Paryżu, dokonywane we współpracy z Polskim Komitetem ds. UNESCO - precyzują.

Nowe logo już trafiło na ulotki promocyjne miasta. Za kilka tygodni pojawi się na nowych stronach internetowych Zabytkowej Kopalni Srebra i Sztolni Czarnego Pstrąga. Ich produkcję SMZT zleciło jednej z tarnogórskich firm.

- Nową witrynę kopalni chcemy uruchomić oficjalnie na początku grudnia, a stronę sztolni do końca tego roku - wyjaśnia szef promocji SMZT. Zapowiada też, że tablica z emblematem UNESCO niebawem pojawi się też na elewacji budynku kopalni. 

Zabytki z Tarnowskich Gór są 15. polskim obiektem, który trafił na listę UNESCO. Jednocześnie jest to pierwszy zabytek z województwa śląskiego. 

Na turystyczną perełkę regionu składają się m.in. dwa najbardziej znane obiekty - Zabytkowa Kopalnia Srebra oraz Sztolnia Czarnego Pstrąga. 600-metrowy fragment sztolni służącej kiedyś do odwadniania kopalni dziś turyści przepływają - pod ziemią - łodziami. Oraz Zabytkowa Kopalnia Srebra. Jest to jedyna w Polsce trasa turystyczna, wytyczona w podziemiach będących pozostałością po dawnych kopalniach rud srebra, ołowiu i cynku. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.