PARTNER PORTALU
  • BGK

Ustawa krajobrazowa zrujnuje samorządy? Wszystko w ich rękach

  • MN    22 kwietnia 2016 - 16:34
Ustawa krajobrazowa zrujnuje samorządy? Wszystko w ich rękach

Reklamy często szpecą miasta, ale czasem potrafią być ich ozdobą. Co więcej, miasta mogą dzięki nim zarabiać pieniądze (Osaka, Japonia, fot. pixabay)

• Od września 2015 r. funkcjonuje ustawa krajobrazowa. Daje ona samorządom duże możliwości ingerencji w reklamę zewnętrzną.
• Wiele zabytków i bloków mieszkalnych, zarówno w Polsce jak i za granicą, zostało odnowione dzięki wpływom z reklam.
• Jak pogodzić ambicje urzędników z oczekiwaniami mieszkańców i reklamodawców?




Ustawa krajobrazowa oczyści miasta z nadmiaru pstrokatych, przyprawiających o oczopląs reklam. Niestety, wiąże się ona także z dużymi kosztami. Potrzebne są fundusze na przeprowadzenie audytów krajobrazowych, a brak możliwości eksponowania reklam będzie się wiązał ze stratami finansowymi. Lokalne samorządy będą miały więc trudno zadanie, aby pogodzić oczekiwania swoje, przedsiębiorców, jak i samych mieszkańców. 

Czytaj tez: Ustawa krajobrazowa, kodeks reklamowy: Zabytki bez reklam popadną w ruinę?

W myśl ustawy krajobrazowej, która weszła w życie 11 września 2015, samorządy lokalne mogą decydować o lokalizacji i formie poszczególnych nośników reklamowych.

Będą kary

Opłacie będą podlegać wszystkie reklamy, nawet te umieszczone na terenie prywatnym. Na właścicieli terenów, gdzie funkcjonować będzie reklama o formie niezgodnej z uchwałą gminy, będzie nakładana kara w wysokości 40-stokrotności opłaty reklamowej.

 Lokalne władze samorządowe będą też decydować, które reklamy zostaną, a które będą usunięte. Warto jednak podkreślić, że fundusze pozyskiwane z reklam do tej pory często były wykorzystywane na renowację nieruchomości, na których się znajdują. Problem nie dotyczy tylko zabytków, ale też zwykłych budynków i bloków mieszkalnych.

- Ustawa zawiera preferencyjne wskazania dotyczące reklam na wiatach przystankowych, ale naszym zdaniem zabrakło jasnych wskazań dotyczących reklamy na siatkach zabezpieczających rusztowania w czasie remontów budynków – mówi Joanna Szlemińska, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej. 

– Reklama wielkoformatowa, eksponowana według jasno określonych zasad efektywnie zastępuje szarą siatkę, poprawiając estetykę danego miejsca. Wręcz może przynosić korzyści nie tylko dla samych reklamodawców, ale przede wszystkim dla miast, które to otrzymają znaczące wpływy do budżetu, a także poprawi się ich wygląd przez wyremontowanie zaniedbanych elewacji kamienic - dodaje.







KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.