PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawska Polityka Mobilności: samochody stracą priorytet

  • pt/pap    15 czerwca 2016 - 13:28
Warszawska Polityka Mobilności: samochody stracą priorytet
Warszawska Polityka Mobilności to dokument strategiczny wyznaczający cele i sposoby nowego, aktywnego zarządzania komunikacją w mieście (fot.rowery.pl)

• Zachęcenie mieszkańców do chodzenia pieszo, jeżdżenia rowerem, korzystania z komunikacji miejskiej i ograniczenia korzystania z samochodów - to propozycje zawarte w Warszawskiej Polityce Mobilności.
• Ratusz chce przekształcić ulice i place w przyjazną przestrzeń publiczną.




Warszawska Polityka Mobilności to dokument strategiczny wyznaczający cele i sposoby nowego, aktywnego zarządzania komunikacją w mieście. Ma być przyjęty zarządzeniem prezydenta stolicy.

Od 15 czerwca rozpoczynają się konsultacje społeczne, które potrwają do 10 października.

Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji Mieczysław Reksnis zaznaczył, że ważną częścią WPM stanowią działania związane z zagospodarowaniem przestrzennym stolicy, m.in. zmiany norm parkingowych (eliminowanie parkowania niezgodnego z przepisami czy uruchomienie systemu zarządzania parkowaniem).

Jednym z wyzwań dla Warszawy, zwłaszcza w strefie śródmiejskiej - jak ocenia ratusz - będzie rewaloryzacja ulic i placów, w powiązaniu z odejściem od priorytetowego traktowania ruchu samochodowego.

WPM zakłada organicznie roli samochodów w mieście poprzez m.in. strefowanie ruchu, zmniejszenie przepustowości ulic i skrzyżowań, priorytetowe traktowanie ruchu pieszego, rozwój systemu carsharingu czy wspieranie korzystania z samochodów o małych gabarytach, z małymi silnikami i z ekologicznymi napędami.

Reksnis powiedział, że kolejnym celem programu będzie zachęcenie do przemieszczania się po Warszawie pieszo. Jego zdaniem aby to osiągnąć, należy poprawić dostępność ulic dla osób o ograniczonej mobilności, odzyskać przestrzenie publiczne dla funkcji np. kulturalno-usługowych, wprowadzić standardy projektowania ciągów przestrzeni oraz zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pieszych.

Kolejnym założeniem WPM jest rozwój ruchu rowerowego. Celem - jak podkreślał dyrektor - będzie osiągnięcie w najbliższych latach 10 proc. udziału osób - w codziennymi lub prawie codziennym - podróżowaniu rowerami w sezonie wiosenno-letnim, a w strefie śródmiejskiej przekroczeniu poziomu 20 proc.

Służyć temu ma np. budowa dróg dla rowerów, pasów i kontrapasów, dopuszczenie ruchu pod prąd na ulicach jednokierunkowych, tworzenie tzw. stref 30, likwidowanie barier w pokonywaniu skrzyżowań, podwyższenie poziomu bezpieczeństwa oraz zorganizowanie miejskiego serwisu rowerowego.

Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski poinformował, że trwają prace nad złożeniem do 30 lipca wniosku o dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. "Zakładamy, że ponad 100 km - na poziomie finansowania ponad 100 mln zł - uda się z tego projektu stworzyć" - stwierdził.

Miasto zakłada ponadto, że realizacja polityki mobilności doprowadzi do 65 proc. udziału komunikacji miejskiej w obsłudze wszystkich podróży wykonywanych w Warszawie środkami transportu oraz 80 proc. udziału w przypadku podróży do obszaru śródmiejskiego i 50 proc. udziału na granicy miasta.

Aby osiągnąć te założenia, wymagane jest zapewnienie wysokiej konkurencyjności kolei, metra oraz komunikacji tramwajowej i autobusowej w stosunku do samochodów. W tym celu ratusz planuje rozszerzenie współpracy z samorządami aglomeracji, modernizowanie i rozwój komunikacji autobusowej, tramwajowej, metra, usprawnienie komunikacji kolejowej czy racjonalizację przebiegu linii transportu zbiorowego.

Wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz wyraził nadzieję, że mieszkańcy wybierając sposób poruszania się po mieście coraz częściej będą się kierowali względami społecznymi, zdrowotnymi i ekologicznymi.

WPM - jak zaznaczył Reksnis - zakłada także działania "miękkie" związane z promocją i edukacją.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Aktywna Mobilność, 2016-06-15 14:31:57

    Deklaracje są, jak będzie wyglądała realizacja? Szczególnie podoba mi się inicjatywa uruchomienia programów zarządzania popytem na parkowanie

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.