PARTNER PORTALU
  • BGK

Magdalena Gawin: Reguły zarządzania przestrzenią miejską powinny być standardem

  • PAP/JS    19 kwietnia 2017 - 21:10
Magdalena Gawin: Reguły zarządzania przestrzenią miejską powinny być standardem
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków Gawin promowała kampanię społeczną "Krajobraz mojego miasta" (fot. Mikołaj Bogdanowicz/twitter)

Polska jest już zamożniejsza, na pewno może być ładniejsza. Reguły zarządzania przestrzenią miejską powinny być standardem - powiedziała w Bydgoszczy wiceminister kultury i Generalna Konserwator Zabytków Magdalena Gawin.




• Magdalena Gawin zwróciła uwagę, że dbałość o estetykę krajobrazu wpływa na rozwój miast, wzrost liczby inwestycji i zwiększenie ruchu turystycznego.

• Wskazała, że są trzy sposoby zaprowadzenia ładu: parki kulturowe, plany zagospodarowania przestrzennego i uchwały reklamowe.

• Zdaniem wiceminister na samorządach lokalnych spoczywa ogromna rola w kształtowaniu estetyki krajobrazu, gdyż nie dla się tego zrobić z poziomu urzędu centralnego.

W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków Gawin promowała kampanię społeczną "Krajobraz mojego miasta". "Promujemy estetykę miasta. Chodzi o to, żeby spojrzeć na miasto (...), żeby wyostrzyć spojrzenie na kwestie, które do tej pory były zaniedbane. Polska jest już zamożniejsza, może być na pewno ładniejsza" - oceniła Gawin na konferencji prasowej.

"Chodzi o to, żeby zachwycać się nie tylko krajami zachodnimi i południowymi, mówić, że ładnie jest we Francji, Szwecji, Szwajcarii i Norwegii, ale żebyśmy podobne standardy estetyczne wdrażali we własnym kraju" - zauważyła.

Wiceminister podkreśliła, że kampania zachęca m.in. do walki z chaosem reklamowym na budynkach, ulicach i placach, poprzez przyjmowanie przez samorządy tzw. uchwał reklamowych. "Mówimy o regułach zarządzania przestrzenią miejską, które są pewnym standardem obowiązującym w wielu krajach zachodnich i południowych, a ciągle nie są standardem w Polsce. Do tej pory, po 1989 r., po upadku komunizmu, przykładaliśmy bardzo niewielką wagę do estetyki krajobrazu. Uważaliśmy, że jest to w jakiejś kolejności bardzo odległe zadanie. Teraz już przyszła kolej, aby estetykę krajobrazu bardzo promować i przede wszystkim wdrażać w życie" - mówiła.

Gawin zwróciła uwagę, że dbałość o estetykę krajobrazu wpływa na rozwój miast, wzrost liczby inwestycji i zwiększenie ruchu turystycznego. Wskazała, że są trzy sposoby zaprowadzenia ładu: parki kulturowe, plany zagospodarowania przestrzennego i uchwały reklamowe.

"Chcemy przekonać samorządowców, że warto, należy i trzeba przyjąć uchwałę reklamową. Nie walczymy z reklamą, każdy sklep, przedsiębiorca prawo do szyldu. Chodzi o to, aby na poziomie samorządów, które mają własne budżety, odpowiadają za plany zagospodarowania przestrzennego, obowiązywały pewne reguły dotyczące np. szyldu reklamowego, wielkości i koloru czcionki, a na obszarach historycznych elewacje budynków były zharmonizowane" - zaznaczyła wiceminister.

Zdaniem Gawin na samorządach lokalnych spoczywa ogromna rola w kształtowaniu estetyki krajobrazu, gdyż nie dla się tego zrobić z poziomu urzędu centralnego. Wiceszefowa MKiDN zapewniła też, że resort "nie zapomni o samorządach, które jako pierwsze wprowadzą uchwały reklamowe".

Za kampanię "Krajobraz mojego miasta" odpowiada Narodowy Instytut Dziedzictwa, który podlega MKiDN.

"Doszliśmy do punktu, gdzie wszyscy zaczęliśmy zauważać, że bałagan przestrzenny, panujący chaos reklamowy wokół nas, który może jest przejawem oczekiwanej wolności, stwarza już pewne problemy. Wszyscy odczuwamy, że należy to porządkować - zwłaszcza, że swobodnie podróżujemy po świecie i widzimy, że te sprawy jednakowoż są regulowane są w krajach, podobnie jak Polska cieszących się wolnością" - powiedziała dyrektor NID Małgorzata Rozbicka.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.