Magdalena Gawin: Reguły zarządzania przestrzenią miejską powinny być standardem

Polska jest już zamożniejsza, na pewno może być ładniejsza. Reguły zarządzania przestrzenią miejską powinny być standardem - powiedziała w Bydgoszczy wiceminister kultury i Generalna Konserwator Zabytków Magdalena Gawin.
Magdalena Gawin: Reguły zarządzania przestrzenią miejską powinny być standardem
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków Gawin promowała kampanię społeczną "Krajobraz mojego miasta" (fot. Mikołaj Bogdanowicz/twitter)

• Magdalena Gawin zwróciła uwagę, że dbałość o estetykę krajobrazu wpływa na rozwój miast, wzrost liczby inwestycji i zwiększenie ruchu turystycznego.

• Wskazała, że są trzy sposoby zaprowadzenia ładu: parki kulturowe, plany zagospodarowania przestrzennego i uchwały reklamowe.

• Zdaniem wiceminister na samorządach lokalnych spoczywa ogromna rola w kształtowaniu estetyki krajobrazu, gdyż nie dla się tego zrobić z poziomu urzędu centralnego.

W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków Gawin promowała kampanię społeczną "Krajobraz mojego miasta". "Promujemy estetykę miasta. Chodzi o to, żeby spojrzeć na miasto (...), żeby wyostrzyć spojrzenie na kwestie, które do tej pory były zaniedbane. Polska jest już zamożniejsza, może być na pewno ładniejsza" - oceniła Gawin na konferencji prasowej.

"Chodzi o to, żeby zachwycać się nie tylko krajami zachodnimi i południowymi, mówić, że ładnie jest we Francji, Szwecji, Szwajcarii i Norwegii, ale żebyśmy podobne standardy estetyczne wdrażali we własnym kraju" - zauważyła.

Wiceminister podkreśliła, że kampania zachęca m.in. do walki z chaosem reklamowym na budynkach, ulicach i placach, poprzez przyjmowanie przez samorządy tzw. uchwał reklamowych. "Mówimy o regułach zarządzania przestrzenią miejską, które są pewnym standardem obowiązującym w wielu krajach zachodnich i południowych, a ciągle nie są standardem w Polsce. Do tej pory, po 1989 r., po upadku komunizmu, przykładaliśmy bardzo niewielką wagę do estetyki krajobrazu. Uważaliśmy, że jest to w jakiejś kolejności bardzo odległe zadanie. Teraz już przyszła kolej, aby estetykę krajobrazu bardzo promować i przede wszystkim wdrażać w życie" - mówiła.

Gawin zwróciła uwagę, że dbałość o estetykę krajobrazu wpływa na rozwój miast, wzrost liczby inwestycji i zwiększenie ruchu turystycznego. Wskazała, że są trzy sposoby zaprowadzenia ładu: parki kulturowe, plany zagospodarowania przestrzennego i uchwały reklamowe.

"Chcemy przekonać samorządowców, że warto, należy i trzeba przyjąć uchwałę reklamową. Nie walczymy z reklamą, każdy sklep, przedsiębiorca prawo do szyldu. Chodzi o to, aby na poziomie samorządów, które mają własne budżety, odpowiadają za plany zagospodarowania przestrzennego, obowiązywały pewne reguły dotyczące np. szyldu reklamowego, wielkości i koloru czcionki, a na obszarach historycznych elewacje budynków były zharmonizowane" - zaznaczyła wiceminister.

Zdaniem Gawin na samorządach lokalnych spoczywa ogromna rola w kształtowaniu estetyki krajobrazu, gdyż nie dla się tego zrobić z poziomu urzędu centralnego. Wiceszefowa MKiDN zapewniła też, że resort "nie zapomni o samorządach, które jako pierwsze wprowadzą uchwały reklamowe".

Za kampanię "Krajobraz mojego miasta" odpowiada Narodowy Instytut Dziedzictwa, który podlega MKiDN.

"Doszliśmy do punktu, gdzie wszyscy zaczęliśmy zauważać, że bałagan przestrzenny, panujący chaos reklamowy wokół nas, który może jest przejawem oczekiwanej wolności, stwarza już pewne problemy. Wszyscy odczuwamy, że należy to porządkować - zwłaszcza, że swobodnie podróżujemy po świecie i widzimy, że te sprawy jednakowoż są regulowane są w krajach, podobnie jak Polska cieszących się wolnością" - powiedziała dyrektor NID Małgorzata Rozbicka.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE