PARTNER PORTALU
  • BGK

Bezpłatna pomoc prawna nie zdaje egzaminu. Jest niedostępna dla osób, które jej potrzebują

  • TK    12 czerwca 2018 - 09:58
Bezpłatna pomoc prawna nie zdaje egzaminu. Jest niedostępna dla osób, które jej potrzebują
NIK ocenia, że system darmowej pomocy prawnej jest efektywny tylko w 25 proc. (Fot. starogard.pl)

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli funkcjonujący od 2016 r. system bezpłatnej pomocy prawnej jest nieefektywny. Jak wynika z raportu NIK, tylko niespełna 25 proc. jego możliwości jest wykorzystanych, a pojedyncza porada prawna to dla Skarbu Państwa koszt od 100 do nawet 3,3 tys. zł.




  • System nieodpłatnej pomocy prawnej jest nieskuteczny. Korzysta z niego tylko 2-3 proc. uprawnionych. Tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.
  • Przez pierwsze dwa lata funkcjonowania system kosztował podatnika około 180 mln zł.
  • Najtańsza porada prawna kosztowała skarb państwa około 100 zł. Najdroższa - 3,1 tys. zł.

System bezpłatnych porad prawnych został uruchomiony w 2016 r. Na terenie całej Polski uruchomiono 1524 punkty, w których osoby uprawnione mogą otrzymać pomoc profesjonalnego prawnika w niektórych sprawach. Jak wynika z kontroli przeprowadzonej przez NIK, Polacy nie korzystają z finansowanych przez Skarb Państwa usług. Średnia liczba udzielonych porad dla wszystkich punktów to jedna dziennie. Oznacza to, że wykorzystano zaledwie 25 proc. czasu pracy punktów bezpłatnej pomocy prawnej (punkty działają przez 20 godzin tygodniowo).

Według NIK głównym powodem niskiej skuteczności punktów jest niedopasowanie systemu do potrzeb społecznych, które nie zostały zbadane na etapie jego tworzenia. Pomoc prawnika jest niedostępna dla osób, które naprawdę jej potrzebują (bo nie spełniają wymogów ustawy). Już na poziomie konsultacji nad projektem ustawy pojawiły się wątpliwości co do zasad funkcjonowania systemu. Rozszerzono wtedy grupę uprawnionych osób z ok. 3,1 mln do 21 mln. 

Kto może korzystać z bezpłatnej pomocy prawnej?

Jak wskazuje raport NIK, Ministerstwo Sprawiedliwości po analizie danych liczbowych za 2017 r. stwierdziło, że system jest nieefektywny. Okazało się, że z możliwości uzyskania pomocy skorzystało 2-3 proc. uprawnionych. Mimo tego resort nie podjął próby oszacowania rzeczywistego zapotrzebowania na porady prawne przede wszystkim w kontekście danych o liczbie osób, którym pomocy odmówiono. Ponadto, jak wynika z kontroli NIK, zarówno samorządy jak i władze centralne nie zadbały o odpowiednią promocję punktów nieodpłatnej pomocy prawnej.

W 2016 r. w ramach systemu udzielono prawie 444 tys. porad prawnych. Oznacza to, że na jeden punkt przypadła średnio jedna porada dziennie. Spośród powiatów, na terenie których została przeprowadzona kontrola, największą liczbę porad zanotowano w Kielcach. Było ich tam pięciokrotnie więcej niż w powiecie grudziądzkim.

Koszty punktów nieodpłatnej pomocy prawnej





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Anna KLZ, 2018-06-13 22:14:47

    skorzystałam z pomocy, jednakże uświadomiono mnie, że gdziekolwiek napiszę, ktokolwiek włączy się w sprawę TO I TAK WRACA SPRAWA ZGODNIE Z WLAŚCIWOŚCIĄ i rozpatrują Ci co już dawno ustosunkowali się do sprawy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.