Samorząd w obecnym kształcie się kończy

  • Michał Wroński
  • 19-05-2017
  • drukuj
Co do konieczności zmian w ustroju JST zgadzają się politycy i… samorządowcy różnych opcji. Zgody nie ma natomiast co do kierunku, w którym te zmiany miałyby zmierzać. Dyskusji na ten temat nie ułatwia rzecz jasna stan obecnych relacji między samorządem, a rządem.
Samorząd w obecnym kształcie się kończy
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego przestała spełniać swoją funkcję, jest miejscem politycznych przepychanek, akty prawne, wpływające w tysiącach, opiniuje w tempie ekspresowym (fot. mat. MSWiA)

• Wzajemne relacje między marszałkiem, a wojewodą dojrzały do zmiany. A między radą gminy, a wójtem, burmistrzem i prezydentem także?

• Samorządowcy ostrzegają, że wiele gmin jest u progu wypłacalności. Konieczna jest szybka reforma ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

• Spór o ograniczenie liczby kadencji wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wcale nie zaniknie.

***** 

Czas wzmocnić marszałka? I wybrać go w bezpośrednich wyborach?

- Reforma samorządowa ciągle jest niedokończona w aspekcie samorządów powiatowych i wojewódzkich – taką diagnozę stawia Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego. Jak dodaje obecnie w strukturach władzy w województwach panuje swoisty dwugłos marszałka i wojewody.

- W roku 1998 założenie było takie, że wojewoda jest „odchudzany”, a województwem rządzi marszałek. A od tamtego czasu jednak urząd wojewódzki „puchnie” i obecnie kompetencyjnie niemal zrównał się z urzędem marszałkowskim, co pokazuje naszą niekonsekwencję i bałaganiarstwo – wtóruje mu Andrzej Maciejewski, poseł Kukiz’15 i przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego i Andrzej Maciejewski, przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.Fot. PTWP
Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego i Andrzej Maciejewski, przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.Fot. PTWP

- Dojrzeliśmy do tego, żeby była jedna władza w województwach. By marszałek wszedł w kompetencje wojewody i stał się naprawdę szefem regionu – postuluje Saługa. Ostrożniejszy jest Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego. On również sugeruje, aby uporządkować relacje wojewoda – marszałek, wzmacniając kompetencje tego drugiego, choć zastrzega, że pewną część uprawnień (np. związanych z zarządzaniem kryzysowym) należy wojewodzie pozostawić.

Czytaj: Marszałkowie kontra wojewodowie - będzie trudna kohabitacja?

Czy tak wzmocniony marszałek nadal jednak powinien być wybierany przez radnych sejmiku (czyli według klucza politycznego), czy też może raczej wskazać powinni go mieszkańcy całego regionu w wyborach bezpośrednich? To drugie rozwiązania na pewno wzmocniłoby jego pozycję.

- Uważam, że kolegialne zarządzanie unijnymi pieniędzmi jest bardziej bezpieczne – stwierdza Jarubas, który – jak sam przyznaje - nie jest zwolennikiem wyboru marszałków w wyborach bezpośrednich.

Czytaj: Trwa spór o ZIT-y. Wojewoda krytykuje marszałek, ta poucza wojewodę

- Najpierw trzeba tak ułożyć samorząd wojewódzki, by miał on kompetencje i środki, bo dziś Katowice mają większy budżet od budżetu województwa – komentuje z kolei Saługa.

 


KOMENTARZE (13)ZOBACZ WSZYSTKIE

zlikwidować partie i wojewodów posłów 200 i jedynie po prawie lub ekonomii po 20 latach w służbie narodu a nie partii

bezpartyjny samorzadowiec, 2017-05-21 21:11:22 odpowiedz

zlikwidować samorząd wojewódzki po co on jest...tylko koszty

oks, 2017-05-20 17:50:36 odpowiedz

Bitwa o przyszłość. Co partie tak ciągnie do tego samorządu? Przecież to doły, prowincja, zadoopie. Nie to co ta wielka polityka, te gry euro globalne pl. Dlaczego nie ma partii "My tylko do Sejmu"? * Konstytucja RP, art. 164. - modyfikacja, szkic idei i miary, budowa samorządności ...terytorialnej od dołu: * 1. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. 2. Gminy ustanawiają złożone jednostki samorządu terytorialnego w oparciu o Izbę Powiatową Samorządu Terytorialnego RP oraz Izbę Wojewódzką Samorządu Terytorialnego RP. 3. Ustanowienia wskazane w ust. 2 określa ustawa. 4. Wspomaganie działań jednostek samorządu terytorialnego na terenie RP wykonuje Izba Reprezentantów Samorządu Terytorialnego RP na zasadach określonych w ustawie. 5. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. * Komisje ds. samorządności w radzie gminy mogłyby zapewne skorzystać z pomocy prawników obsługujących gminę. To tysiące osób w kraju. Nie powinno być problemu intelektualnego z opracowaniem aktu zmieniającego Konstytucje RP i określających ust. 3 i 4, itp., itd., ect., ect. I taka metoda w przyszłości byłaby dynamiczna dla Izb. * Izba Reprezentantów - grupa samorządowych komandosów, najlepsi z najlepszych. Izba Regionalna - forteca z marszałkiem i drużyną zgromadzenia organów wykonawczych gmin Izba Powiatowa - oddziały obrony terytorialnej * Więcej o Izbach, tu, w "Szukaj w portalu", wpisz, nono. rozwiń

nono, 2017-05-19 15:13:08 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


PARTNER SERWISU