PARTNER PORTALU
  • BGK

Lepsza oferta kolejowa dla mieszkańców i biznesu? Propozycje są

  • wnp.pl (PS)    5 września 2017 - 17:27
Lepsza oferta kolejowa dla mieszkańców i biznesu? Propozycje są
Zachodzi konieczność aktualizacji Strategii Rozwoju kolei do 2020 r. z perspektywą do 2030 (Fot. PKP PLK)

Pomimo bieżących postępów w modernizacji linii kolejowych, należy rozpocząć publiczną dyskusję na temat kształtu polskiej sieci kolejowej w perspektywie do 2040 roku. Jednym z jej założeń powinna być budowa ok. 440 km nowych linii kolejowych, w tym dla kolei dużych prędkości.




Wielkim problemem sieci kolejowej w Polsce jest brak połączeń między wieloma sąsiadującymi miastami wojewódzkimi, szczególnie - w linii prostej. Np. z Gdańska do Białegostoku (ok. 400 km) pociągi jadą, meandrami, ponad 8 godzin, podczas gdy o 50 km krótszą trasę do Warszawy – ponad dwukrotnie krócej.

Kolei nie ma dziś dla mieszkańców i biznesu w wielu dużych miastach, a także w ważnych ośrodkach turystycznych. Kolej w ogóle nie podejmuje walki o transport towarów na poziomie regionalnym.

- Wychodząc tylko z tych przesłanek uważamy, że potrzebna jest wieloletnia strategia dla polskiej kolei, do 2040 roku - mówił Michał Litwin, sekretarz Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych podczas seminarium „Potrzeby w zakresie rozbudowy polskiej sieci kolejowej”, zorganizowanego przez Instytut Kolejowy.

Także dlatego, że zachodzi konieczność aktualizacji Strategii Rozwoju kolei do 2020 r. z perspektywą do 2030 oraz zaimplementowanie Białej księgi. Transport 2050 - Unii Europejskiej.

Jakie propozycje?

Tak rozumiana oferta strony społecznej, uwzględniająca m.in. interesy przewoźników, zakłada dwa etapy dla strategii budowy sieci kolejowej do 2040 roku.

W pierwszym z nich m.in. proponuje ona:

- przedłużenie kilku odcinków linii z szerokimi torami (1520 mm), co usprawni transport ze wschodu i podniesie atuty - lub wywinduje - kilka ośrodków, jako centra przeładunkowe lub logistyczne. Chodzi o: przedłużenie o 90 km linii szerokotowej ze Sławkowa do Gliwic i Kędzierzyna - Koźla, 40 km odcinek od granicy polsko-białoruskiej do Białegostoku oraz 300 km odcinek: Chełm - Lublin - Puławy-Łódź,

- odbudowę ponad 20 odcinków linii kolejowych, istotnych dla udrożnienia ruchu regionalnego i lokalnego lub budowę nowych, aby łączyć w linii możliwe prostej kluczowe miasta. Przykładem są linie: Gdańsk - Elbląg (60 km), Pruszcz Gd. - Kartuzy - Lębork (50 km), Lublin - Ostrowiec Świętokrzyski - Kielce (dziś jadąc „po trójkącie” przez Dęblin trasa ta ma 205 km), Ostrołęka - Szczytno, Kraśnik - Biłgoraj, Kętrzyn - Mikołajki - Ruciane-Nida (w rejonach tych jest „pustynia” kolejowa), itp.

- budowę linii kolei dużych prędkości, w tym z Katowic, Wrocławia i Poznania do granic kraju (łącząc się odpowiednio z: Ostrawą, Pragą i Wiedniem oraz Berlinem).

W drugim etapie planu wieloletniego przyszedł by czas na budowę lub odbudowę odcinków kolejowych o mniejszym potencjale (jak wynika z obecnych analiz), ale równie istotnych. Np. Władysławowo - Ustka - Łeba - Kołobrzeg (linia nadmorska, turystyczna), Białystok - Łomża - Ostrołęka, Włocławek - Konin - Kalisz, Słupsk - Bytów - Chojnice, itp.

Więcej czytaj tutaj

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.