Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem

  • Michał Wroński
  • 13-09-2017
  • drukuj
W poniedziałek 11 września minęły dwa lata, odkąd weszła w życie ustawa krajobrazowa. Miała ona umożliwić samorządom skuteczną walkę z reklamowym chaosem, jaki panuje na ulicach wielu polskich miast. Dziś widać, że optymistyczne komentarze towarzyszące pojawieniu się tej regulacji były co najmniej przedwczesne. Jedynie część samorządów zdecydowała się wdrożyć ustawę na swoim terenie. Te zaś, które taką inicjatywę podjęły, musiały zmagać się z oporem lokalnych przedsiębiorców, a nieraz też urzędnikami wojewodów.
Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem
fot. Wikimedia Commons

• W większości dużych miast Polski trwają prace nad opracowaniem uchwał krajobrazowych.

• Urzędnicy i radni są ostrożni, bo też doświadczenia miast, które już zdecydowały się na taki krok pokazują, że materia jest skomplikowana i łatwo o błąd.

• Wojewodowie zakwestionowali uchwały krajobrazowe w przypadku Ciechanowa i Łodzi.


Obowiązująca od dwóch lat ustawa krajobrazowa przyniosła m.in. nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pojawił się w niej zapis mówiący, że rada gminy może ustalić w formie uchwały „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane”. W przypadku szyldów radni mogą też określić zasady i warunki ich sytuowania, gabaryty, a nawet liczbę szyldów, mogących zostać umieszczonych na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność. Ustawa dała im też prawo ustalania zakazu sytuowania ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, z wyłączeniem szyldów. Nowe przepisy wprowadziły ponadto wysokie kary za umieszczanie nielegalnych reklam i nałożyły na samorząd wojewódzki obowiązek przeprowadzania audytu krajobrazowego.

To tyle teorii. A jak wygląda praktyka?

Można sobie szybko narobić wrogów, a efekty mogą być niewielkie

- Implementacja ustawy jest trudna i widać, że samorządy trochę się tego obawiają – przyznaje dr Wojciech Jarczewski, dyrektor Instytutu Rozwoju Miast. Owa trudność wynika z możliwości naruszenia interesów wielu podmiotów, funkcjonujących na rynku reklamy, ale też uderzenia w osoby (niekoniecznie zorientowane w prawnych zawiłościach), które udostępniają swoje nieruchomości pod reklamowe nośniki. Mówiąc wprost, można narobić sobie wielu wrogów, a niekoniecznie osiągnąć efekt w skali „makro”, bo – o czym trzeba pamiętać – realizacja ustawy jest dobrowolna. A to oznacza, że radni przyjmując dla swojej gminy uchwałę krajobrazową nie mają żadnej pewności, że sąsiednia gmina zdecyduje się na podobny krok. Reklamowe „koszmarki” mogą się zatem przenieść „za miedzę”, co z punktu widzenia wizerunku danego regionu niewiele zmieni.

Czytaj : Ustawa krajobrazowa: czy nowe przepisy pomogą miastom walczyć z reklamami?

- Te uchwały z czasem powinne być obowiązkowe i w takim kierunku zmierzają prace nad Kodeksem Urbanistyczno-Budowlanym. Obecnie wygląda to tak, że nawet te gminy, które przyjęły uchwały krajobrazowe zastanawiają się nad ich modyfikacją – mówi dr Jarczewski.

Radni uchwalili, ale wojewodowie mieli zastrzeżenia

Wspomniane modyfikacje często są wymuszone. W przypadku Ciechanowa, który jako pierwsze miasto w Polsce przyjął uchwałę krajobrazową korekty dokonał wojewoda mazowiecki, stwierdzając w wydanym rozstrzygnięciu nadzorczym… nieważność przyjętej przez radnych uchwały (zakwestionował ją w ponad 20 punktach).

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Reklama, do której oglądania nie jest konieczna świadoma aktywność odbiorcy (np. umieszczona w miejscu publicznym), powinna być całkowicie zakazana. kropka

ja, 2017-09-14 17:51:50 odpowiedz

Skandaliczna uchwała, której nikt, łącznie z urzędnikami nie rozumie, obowiązuje także w Lubinie. Wzorowana na tej w Chocianowie, więc pewnie też do zaskarżenia

bu, 2017-09-14 12:01:39 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU