Budowa mostu przez Odrę w Milsku coraz bliżej: Umowa podpisana

Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Zielonej Górze podpisał umowę na budowę mostu przez Odrę w Milsku, wraz z wykonaniem nowego przebiegu drogi woj. nr 282 łączącej przeprawę z siecią dróg w tym rejonie. To największa inwestycja drogowa w historii samorządu regionu.
Budowa mostu przez Odrę w Milsku coraz bliżej: Umowa podpisana
Funkcjonująca obecnie w Milsku przeprawa promowa powoduje olbrzymie utrudnienia (fot.youtube)

"Przewidujemy, że proces projektowy potrwa 16 miesięcy, a pierwsze prace budowlane ruszą wiosną 2019 r." - powiedział dyr. ZDW w Zielonej Górze Paweł Tonder.

Zadanie w formule zaprojektuj i wybuduj wykona za 73 mln zł firma z polskim kapitałem Mota-Engil Central Europe. Celem inwestycji jest poprawa układu komunikacyjnego w centralnej części Lubuskiego.

Parametry budowli i dróg dojazdowych do mostu pozwolą na prowadzenie zarówno ruchu osobowego, jak i ciężkiego transportu. Jest to niezwykle ważne dla lokalnych samorządów, gdyż podnosi ich walory inwestycyjne.

"Liczymy, że nowa przeprawa ożywi rozwój gospodarczy w tej części naszego regionu. Do tego poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżowania" - powiedział Tonder.

Funkcjonująca obecnie w Milsku przeprawa promowa powoduje olbrzymie utrudnienia. Na tym odcinku brakuje mostów drogowych przez Odrę. Dwa najbliższe - w Nowej Soli i Cigacicach - dzieli w linii prostej 27 km.

Zgodnie z umową, wykonawca jest zobowiązany do opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń, w tym zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a następnie wykonania robót.

Spółka Mota-Engil Central Europe ma 42 miesiące na realizację wszystkich prac, zarówno projektowych, jak i budowlanych. Nowy most w Milsku ma zostać oddany do użytku w marcu 2021 r.

W ramach inwestycji do tego czasu powstanie ok. 9 km nowej drogi wojewódzkiej o szerokość jezdni 7 m, każdy pas ruchu po 3,5 m oraz pięcioprzęsłowy most przez Odrę o długości ok. 380 m. Wzdłuż drogi będzie zapewniona możliwość przejazdu rowerem z wykorzystaniem dróg dojazdowych oraz ścieżek rowerowych.

Inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020, w wysokości 73,95 mln zł, w tym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - 59,01 mln zł oraz budżetu państwa - 14,94 mln zł

Przy tej inwestycji wystąpiła duża różnica między szacowanym kosztem, a kwotą zaproponowana w przetargu. Samorząd regionu, któremu podlega ZDW, przygotował na to zadanie ok. 107 mln zł, finalnie wyda prawie 34 mln zł mniej. Te pieniądze pozwolą na realizację innych pilnych inwestycji drogowych, m.in. budowę obwodnicy Droszkowa.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE