PKP PLK planuje remonty i budowę nowych linii kolejowych

PKP PLK tworzy program rozwoju infrastruktury kolejowej. Zakłada on nie tylko remonty już istniejących szlaków kolejowych, ale i budowę nowych linii.
PKP PLK planuje remonty i budowę nowych linii kolejowych
PKP PLK: Rozwój infrastruktury kolejowej zakłada nie tylko remonty już istniejących szlaków kolejowych, ale i budowę nowych linii (fot.plk-sa.pl)

• PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują program rozwoju infrastruktury kolejowej na najbliższe kilkanaście lat.

• Po opracowaniu zostanie przedstawiony w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa – powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

• Jak poinformował prezes, rozwój infrastruktury kolejowej zakłada nie tylko remonty już istniejących szlaków kolejowych, ale i budowę nowych linii.

"Na pewno w najbliższym czasie opracujemy i przedstawimy w ministerstwie program rozwoju. Nie mówię o programie na nową perspektywę (budżetową UE - red.) lecz o programie wieloletnim, na co najmniej kilkanaście lat" - powiedział Merchel.

Prezes dodał, że przez ostatnie 20 lat praktycznie wstrzymana została elektryfikacja linii kolejowych. Powrót do elektryfikacji kolejnych linii będzie jednym z elementów planu poprawy infrastruktury kolejowej.

Jak poinformował prezes, rozwój infrastruktury kolejowej zakłada nie tylko remonty już istniejących szlaków kolejowych, ale i budowę nowych linii. "Jest potrzeba uwzględniania także budowy nowych linii np. Modlin - Płock - Włocławek w stronę Bydgoszczy" - powiedział prezes.

Czytaj też: PKP PLK planuje kolejne inwestycje w 2017 roku

Podkreślił, że cały czas modernizowane są główne ciągi towarowe należące do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa). "Modernizowane są wszystkie stacje, tak, aby mogły przyjmować pociągi towarowe o długości 740 m, bo takie są standardy na międzynarodowej sieci kolei europejskich m.in. ważne są prace na stacjach linii Poznań - Warszawa" - dodał.

Merchel powiedział, ze decyzja związana ze stawkami jest decyzją na szczeblu ministerstwa.

"Obniżenie stawek dostępu do naszej infrastruktury spowoduje konieczność wzrostu dopłaty do naszej spółki w ramach dotacji budżetowej. To jest decyzja na szczeblu ministerstwa w jakim kierunku pójść. My jako zarządca infrastruktury wiemy jedno: potrzebujemy środków finansowych na utrzymanie infrastruktury, aby utrzymać odpowiednie standardy i musimy być jako kolej konkurencyjni do przewozów drogowych" - stwierdził szef PKP PLK.

"Ze strony przewoźników często pada zarzut, że na kolei trzeba płacić kilkanaście złotych w przewozach towarowych za przejechany kilometr, natomiast na drogach często jest to opłata zerowa" - dodał Merchel.

Prezes przypomniał, że na rok bieżący PKP PLK otrzymały z budżetu na utrzymanie infrastruktury kolejowej 2,9 mld zł.

"Ze względu na to, że kolejny rok zapowiada się na podobnym poziomie, trudno obecnie mówić o możliwości obniżenia stawek za dostęp do naszej infrastruktury" - stwierdził.

Merchel przyznał, że spółka jest w dość trudnej sytuacji w związku z odwołaniami od wyników przetargu na roboty związane z modernizacją systemów sterowania na linii Otwock - Lublin.

Prezes powiedział, że postępowanie przetargowe zostało ogłoszone na modernizację tej linii jeszcze w 2015 roku, podczas gdy tak naprawdę dokumentacji jeszcze nie było. Na początku 2016 ówczesny zarząd podjął decyzję o modernizacji tej linii przy podziale na osiem przetargów. Trzy dotyczyły robót torowych, czwarte zadanie dotyczyło automatyki i sterowania na całym odcinku, cztery pozostałe zadania były mniejsze o niewielkiej wartości projektowej.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

A linia ze stacji Rzeszów Główny do Rzeszów-Jasionka (lotnisko) również ma być wybudowana - jako rozjazd z istniejącej linii Rzeszów Gł - Tarnobrzeg (ok. 4 km).

Grzegorz - Rzeszów, 2017-09-13 10:40:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE