PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków ogranicza ruch samochodów. Mniej parkingów, wyższe ceny, ale też kusząca alternatywa

  • Michał Nowak    19 grudnia 2017 - 06:00
Kraków ogranicza ruch samochodów. Mniej parkingów, wyższe ceny, ale też kusząca alternatywa
- Nie ma wątpliwości, że miasto turystyczne, jakim jest Kraków, musi dbać o pieszych - zaznacza Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent miasta (fot. P. Krawczyk/krakow.pl)

Kraków sukcesywnie dąży do wyciszania ruchu w centrum miasta. W tym celu wprowadza różne - czasem nawet kontrowersyjne - rozwiązania, których celem jest oddanie przestrzeni pieszym, a nie kierowcom. - Mieszkańcy zmierzają do centrum z różnych powodów, nie zawsze muszą jednak robić to za pomocą samochodu - mówi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.




• Kraków likwiduje miejsca parkingowe i poszerza chodniki dla pieszych - do 2 m bądź 1,5 m w sytuacjach nadzwyczajnych. O to wnioskowali m.in. aktywiści miejscy.

• Miasto chciałoby zwiększyć stawkę za miejsca postojowe w ścisłym centrum. Przynajmniej tam, gdzie jeszcze można wjechać autem, bo coraz więcej ulic zostaje zamkniętych dla ruchu samochodów.

• W przyszłym roku do miasta trafi prawie 150 nowych autobusów. Kraków nie tylko wymienia tabor, ale też podnosi jego liczebność, żeby stworzyć ludziom alternatywę dla samochodów.

***

Władze Krakowa realizują proces porządkowania strefy płatnego parkowania. W mieście mają zostać poszerzone chodniki, ale wiąże się to ze zmniejszeniem liczby miejsc parkingowych o ok. 3 tysiące! Odważna, ale czy też nie nazbyt ryzykowna decyzja?

Tadeusz Trzmiel, Z-ca Prezydenta Krakowa ds. Inwestycji Miejskich: – Porządkujemy sytuację na chodnikach w Strefie Płatnego Parkowania właśnie dlatego, że jest to obszar najintensywniej wykorzystywany w Krakowie przez kierowców. Zmierzają oni do centrum z różnych powodów, nie zawsze muszą jednak robić to z pomocą samochodu. Jednocześnie doszło do dziwnej sytuacji, w której piesi zostali w centrum zepchnięci pod ściany budynków, mimo że codziennie - tylko w obrębie dzielnicy Stare Miasto - porusza się pieszo ok. 150 tys. osób (to dane w oparciu o KBR 2013, liczbę miejsc pracy wg zestawienia GUS oraz uśrednioną liczbę turystów).

Na tę sytuację zwrócili nam uwagę m.in. aktywiści miejscy, a później w wyniku rozstrzygnięcia wojewody nie było już żadnych wątpliwości, że chodniki powinny mieć szerokość 2 m, zaś w przypadkach wyjątkowych 1,5 m. Te ostatnie zdarzają się w najstarszych miejscach Krakowa i wynikają z historycznego układu ulic.

Nie ma jednak wątpliwości, że miasto turystyczne, jakim jest Kraków, musi dbać o pieszych. To z jednej strony mieszkańcy: dzieci idące do szkoły, dorośli zmierzający do pracy lub w innych sprawach. Z drugiej strony - sami turyści, którzy wiedzą, że nasze miasto najwygodniej zwiedza się na nogach. Ludzie, którzy pchają wózki z dziećmi albo sami jeżdżą na wózku inwalidzkim najlepiej wiedzą, jak ważny jest chodnik. Stąd determinacja w podniesieniu komfortu życia pieszych. Żeby zabezpieczyć chodniki, w wielu miejscach na ich krawędzi mocowane są słupki. Dla części osób to zaskakujący widok, ale jest tak dlatego, że słupki stoją w miejscach, gdzie wcześniej nielegalnie parkowały auta.

Żeby mieszkańcy mogli spokojnie spacerować wąskimi ulicami, miasto podjęło też decyzję o ograniczeniu ruchu m.in. w Kazimierzu. Wzorem miast europejskich, staracie się sukcesywnie „przeganiać” samochody z centrum i okolic?

– Począwszy od 1979 r. w Krakowie systematycznie wyznaczane są ulice przeznaczone wyłącznie dla pieszych lub takie z ograniczeniami ruchu samochodów. Zaczęło się na obszarze najstarszym, wewnątrz Plant, ale teren, na którym w jakiś sposób staramy się wyciszyć ruch samochodowy, powiększa się wraz ze wzrostem ruchu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (18)

  • Oburzony, 2018-01-02 20:36:07

    Dlaczego ZIKiT łamie przepisy Kodeksu Drogowego, wyznaczając płatne miejsca parkingowe do samych pasów wyznaczających przejście dla pieszych, przepis mówi o 10m ? W SPP Straż Miejska ani Policja nie reagują, za to już na sąsiednich ulicach poza strefą urządzają istne łapanki. Chamstwo!!!...  rozwiń
  • ja, 2017-12-24 18:28:38

    Dobrze skoro ogranicza, NIECH WRESZCIE OGRANICZA RUCH I ZLIKWIDUJA PARKINGI ZASTAWIAJAC JE SLUPKAMI NA ULICY DOMINIKANSKIEJ. Skoro urzędasy takie jak ten czmiel czy gucio jak mu tam szerszen przyjezdzaja zza krakowa maja parkingów p+r taka mase ze mogą tym swoim zajebanym tramwajem do pracy jezdzic!... MOjego podatku dochodowego w tym roku w Krakowie (...)! nie zobaczycie. Jako podziękowanie z wprwowadzane zmiany.  rozwiń
  • Darek, 2017-12-24 01:16:16

    Mieszkam na ulicy Dietla od 1 gridnia stoi znak zakaz parkowania pn pt miedzy 7 _20 Pomijajac fakt ze jaki mieszkaniec tej ulicy musze szukac gdzies miejsca na swoje auto na caly dzien Czy mize mam prowadzic nocny tryb zycia bo po 20 moge podkechac pod dom I np dowezsc zakupy. Materialy do remo...ntu , zaparkowac samochod na wyjazd z rodzina Miasto odebralo mi to prawo swobodnego dysponowania swoim czasem poprzez ograniczenie dostepu do posesji na ktorej mieszkam Czy ktos wogole sie nad tym zastanowil ? To ograniczenie swobod obywatelskich , I sprawa nafaje sie do Rzecznika Praw Obywatelskich A cala ta uchwala I zmiana ograniczenie miejsc parkingowych do zaskarzenia do NSA Na koniec dlaczego skoro przepis o parkowaniu zawarty w prawie o ruchu drogowym mowi o 1,5 m pozostawionym miejscu na chodniku ??? W krakowie 2 metry to minimum Brawo nasi urzednicy napisali wlasny krakowski kodeks drogowy !!!!  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.