Kraków szykuje pionierski projekt PPP za 400 mln zł

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce realizuje pilotażowy program, który ma na celu budowę i utrzymanie linii tramwajowej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Kraków szykuje pionierski projekt PPP za 400 mln zł
Wartość projektu przekracza 400 mln zł. Fot. Shutterstock

• Kraków szuka firm do realizacji pionierskiego projektu w formule PPP.

• Chodzi o budowę nowej linii tramwajowej, tunelu, przystanków, a także późniejsze jej utrzymanie.

• Wartość projektu przekracza 400 mln zł.

W ramach projektu planowana jest budowa  nowej linii tramwajowej na długości ok. 4,5 km wraz z nowymi przystankami tramwajowymi.

Planowana jest także rozbudowa istniejącej pętli tramwajowej Mistrzejowice, przebudowa istniejącego układu drogowego ulic na długości ok. 10,4 km.

Projekt przewiduje również budowę obiektu inżynierskiego – tunelu – o łącznej długości całkowitej ok. 950 m (wraz z dojazdami), pod rondem Polsadu wraz z przystankiem podziemnym oraz ciągami pieszymi z infrastrukturą.

Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu

Obecnie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wspólnie z doradcą z ramienia Ministerstwa Rozwoju przygotowują się do rozpoznania rynku pod kątem, czy zgłoszą się firmy, które chciałyby i mogłyby zrealizować projekt.

Firma partnerska mogłaby zająć się realizacją projektu budowy i jej utrzymaniem lub zrealizować projekt i zająć się utrzymaniem wszystkich torowisk w Krakowie.

Wartość projektu przekracza 400 mln zł.

Firma, która będzie realizowała projekt, będzie odpowiedzialna za budowę odcinka sieci tramwajowej w ramach realizacji IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (około 4.5 km odcinek), czyli trasy od skrzyżowania ul. Jana Pawła II, z ul. Lema i Meissnera aż do Mistrzejowic.

Wynagrodzenie będzie wypłacane przez miasto w formie „opłaty za dostępność” dopiero po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji. Umowa zostanie zawarta na okres 23 lat, eksploatacja potrwa 20 lat.

Usługi utrzymania w okresie eksploatacji będą obejmować: utrzymanie, konserwację i naprawy awaryjne wybudowanego torowiska oraz infrastruktury towarzyszącej z wyłączeniem oczyszczania letniego i zimowego torowiska oraz usług utrzymania infrastruktury przystankowej.

Pod uwagę może zostać wzięte rozszerzenie zakresu utrzymania na całą sieć tramwajową. Wynagrodzenie pokryje koszt budowy, finansowania oraz świadczenia usług przez partnera prywatnego wraz z jego zyskiem.

Celem projektu jest m.in. zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców poprzez zwiększenie skomunikowanego za pomocą tramwajów obszaru Gminy Miejskiej Kraków oraz udziału pojazdów tramwajowych w transporcie publicznym; poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz skrócenie czasu dojazdu poprzez upłynnienie ruchu, usprawnienie i podniesienie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej poprzez skrócenia czasu podróży.

Zamawiający nie wyklucza wprowadzenia do projektu elementów komercyjnych, zapewniających partnerowi prywatnemu dodatkowy przychód z projektu, co w efekcie może doprowadzić do zmniejszenia opłaty za dostępność.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE