PARTNER PORTALU
  • BGK

ZMP popiera model spółek specjalnego przeznaczenia dla inwestycji drogowych

  • TK    13 lutego 2018 - 18:01
ZMP popiera model spółek specjalnego przeznaczenia dla inwestycji drogowych
ZMP apeluje zmiany legislacyjne, ułatwiające wykonywanie inwestycji drogowych przez samorządy na wzór GDKIA (Fot. ilustracyjne: GDDKiA)

Związek Miast Polskich na swoim ostatnim posiedzeniu poparł pomysł władz Krakowa, aby umożliwić samorządom tworzenie specjalnych spółek do budowania dróg. Jak wskazuje ZMP, zaproponowane rozwiązania ułatwiłyby realizację inwestycji drogowych.




Jak podkreśla ZMP, zaproponowane przez władze Krakowa rozwiązania prawne, usprawniłyby wykonywanie inwestycji drogowych przez samorządy.

Zgodnie z założeniami projektu, jednostki samorządu terytorialnego - podobnie jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - mogłyby tworzyć spółki specjalnego przeznaczenia z prywatnym partnerem, do realizacji inwestycji drogowych.

Współpraca samorządu z partnerem publiczno - prywatnym w zakresie budowy i utrzymania dróg nie jest w Polsce nowością. Pilotażowy program PPP  w sektorze dróg samorządowych, powstał w 2015 r. na Dolnym Śląsku. 

W obecnym stanie prawnym, realizacja robót drogowych jest dopuszczalna na podstawie pozwolenia na budowę, lub zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Jak ocenia ZMP, w tej formule ryzyko ekonomiczne przedsięwzięcia ponosi zamawiający, czyli jednostka samorządu terytorialnego.

"Głównym problemem wykonywania zadań w tej formie jest brak środków publicznych w wysokości wystarczającej na realizację kapitałochłonnych i długoterminowych inwestycji drogowych" - czytamy w stanowisku ZMP.

Zdaniem ZMP, realizacja inwestycji drogowych w oparciu o rozwiązania legislacyjne zaproponowane przez miasto Kraków, zwiększy możliwości efektywnej realizacji wszystkich działań przypisanych samorządom. Ponadto, umożliwi pozabudżetową realizację zadań przez spółkę celową, odpowiedzialną za przygotowanie, sfinansowanie i realizację inwestycji.

Ogromne problem z budową i remontami dróg mają także gminy wiejskie. - Przy dzisiejszym poziomie finansowania potrzeba im będzie z 50 lat, żeby doprowadzić tę infrastrukturę do właściwego stanu. Obecny sposób finansowania dróg lokalnych od wielu lat budzi niepokój - podkreśla 
Związku Gmin Wiejskich RP, wójt gminy Terespol.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.