PARTNER PORTALU
  • BGK

Jacek Krupa: Walczymy o czysty krajobraz i czyste powietrze

  • Michał Nowak    14 września 2017 - 12:00
Jacek Krupa: Walczymy o czysty krajobraz i czyste powietrze
W Małopolsce realizujemy projekt „Widzę góry”. Wydaje mi się, że dobrym hasłem dla projektu na Mazurach byłoby „Widzę jeziora” - mówi Jacek Krupa. (fot. malopolska.pl)

Reklamy przysłaniające Tatry wzdłuż Zakopianki mają zniknąć w najbliższym czasie. O tym, jak Małopolska walczy o czysty krajobraz, ale także o czyste powietrze, rozmawiamy z marszałkiem Jackiem Krupą.




• Zakopianka, czyli jedna z najczęściej pokonywanych dróg w okresie wakacji czy ferii zimowych, będzie pozbawiona reklam. Tak zakłada projekt „Montevideo – Widzę Góry”.

• Oprócz oczyszczania z reklam Zakopianki, władze Małopolski walczą też o czyste powietrze. Marszałek wierzy, że nadchodzący sezon grzewczy będzie dużo lepszy od poprzedniego.

• Zdaniem Jacka Krupy, współpraca samorządu ze stroną rządową pozostawia bardzo dużo do życzenia, ale są też pozytywy – po stronie Ministerstwa Rozwoju i kancelarii prezydenta.

*****

Skąd wziął się pomysł na wyplewienie reklam z Zakopianki, czyli projekt „Montevideo – Widzę Góry”?

Jacek Krupa, Marszałek Województwa Małopolskiego: Pomysł zrodził się wiosną, kiedy zupełnie swobodnie rozmawiałem na temat przyszłości Małopolski z byłym marszałkiem województwa Januszem Sepiołem. Poruszyliśmy temat zaśmiecania krajobrazu wydłuż Zakopianki i postanowiliśmy, że trzeba coś z tym zrobić. Pan marszałek przygotował zręby projektu. Ja włączyłem do dyskusji wójtów i burmistrzów z gmin leżących wzdłuż Zakopianki. Narzędzia do realizacji tego projektu posiadają rady gminy – mają taką możliwość dzięki uchwale krajobrazowej. Projekt szybko zyskał poparcie samorządowców. Planujemy, aby z początkiem 2018 roku weszły w życie odpowiednie regulacje prawne w tej sprawie. Wtedy potrzebny będzie rok, a może dwa lata, żeby te stare reklamy usunąć.

To ambitny, ale chyba też trudny projekt, zważywszy, że wiele z tych reklam znajduje się na terenach prywatnych?  

- Rzeczywiście niemałym wyzwaniem jest to, że te reklamy usadowione są na gruntach prywatnych. Z tego też tytułu właściciele gruntów mają pewne pożytki, czyli zarabiają na tym pieniądze. Pewne wątpliwości i naciski już się pojawiły, ponieważ dwie gminy zaczęły już wyrażać swoje wątpliwości co do tego projektu. Jesteśmy z nimi w trakcie dyskusji. Ze swojej strony zadeklarowałem pełną pomoc. Namawiam również wójtów, żeby w przypadkach najbardziej kontrowersyjnych, gdzie straty wynikające z braku reklam będą największe, zastosować jakieś rekompensaty ekonomiczne, np. pod postacią ulg podatkowych albo jednorazowych odszkodowań. Temat jest niezmiernie ważny. Jeżeli te regulacje wejdą w życie, to właściciele gruntów będą musieli się pogodzić z faktem, że dalsze stawianie reklam nie będzie możliwe.

Czy ta inicjatywa dotyczy także terenów, gdzie budowana jest „nowa” Zakopianka?

- To jest dodatkowe wyzwanie, przed jakim stajemy. Naturalnie, nie chodzi tylko o to, żeby usunąć reklamy przy Zakopiance wzdłuż jej aktualnego przebiegu, ale również tam, gdzie obecnie trwa olbrzymia inwestycja. Tam, gdzie Zakopianka będzie miała nowy przebieg, trzeba będzie podjąć takie uchwały, aby na tym terenie nie dopuścić do stawiania podobnych reklam.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.