PARTNER PORTALU
  • BGK

Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem

  • Michał Wroński    13 września 2017 - 14:25
Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem
fot. Wikimedia Commons

W poniedziałek 11 września minęły dwa lata, odkąd weszła w życie ustawa krajobrazowa. Miała ona umożliwić samorządom skuteczną walkę z reklamowym chaosem, jaki panuje na ulicach wielu polskich miast. Dziś widać, że optymistyczne komentarze towarzyszące pojawieniu się tej regulacji były co najmniej przedwczesne. Jedynie część samorządów zdecydowała się wdrożyć ustawę na swoim terenie. Te zaś, które taką inicjatywę podjęły, musiały zmagać się z oporem lokalnych przedsiębiorców, a nieraz też urzędnikami wojewodów.




• W większości dużych miast Polski trwają prace nad opracowaniem uchwał krajobrazowych.

• Urzędnicy i radni są ostrożni, bo też doświadczenia miast, które już zdecydowały się na taki krok pokazują, że materia jest skomplikowana i łatwo o błąd.

• Wojewodowie zakwestionowali uchwały krajobrazowe w przypadku Ciechanowa i Łodzi.


Obowiązująca od dwóch lat ustawa krajobrazowa przyniosła m.in. nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pojawił się w niej zapis mówiący, że rada gminy może ustalić w formie uchwały „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane”. W przypadku szyldów radni mogą też określić zasady i warunki ich sytuowania, gabaryty, a nawet liczbę szyldów, mogących zostać umieszczonych na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność. Ustawa dała im też prawo ustalania zakazu sytuowania ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, z wyłączeniem szyldów. Nowe przepisy wprowadziły ponadto wysokie kary za umieszczanie nielegalnych reklam i nałożyły na samorząd wojewódzki obowiązek przeprowadzania audytu krajobrazowego.

To tyle teorii. A jak wygląda praktyka?

Można sobie szybko narobić wrogów, a efekty mogą być niewielkie

- Implementacja ustawy jest trudna i widać, że samorządy trochę się tego obawiają – przyznaje dr Wojciech Jarczewski, dyrektor Instytutu Rozwoju Miast. Owa trudność wynika z możliwości naruszenia interesów wielu podmiotów, funkcjonujących na rynku reklamy, ale też uderzenia w osoby (niekoniecznie zorientowane w prawnych zawiłościach), które udostępniają swoje nieruchomości pod reklamowe nośniki. Mówiąc wprost, można narobić sobie wielu wrogów, a niekoniecznie osiągnąć efekt w skali „makro”, bo – o czym trzeba pamiętać – realizacja ustawy jest dobrowolna. A to oznacza, że radni przyjmując dla swojej gminy uchwałę krajobrazową nie mają żadnej pewności, że sąsiednia gmina zdecyduje się na podobny krok. Reklamowe „koszmarki” mogą się zatem przenieść „za miedzę”, co z punktu widzenia wizerunku danego regionu niewiele zmieni.

Czytaj : Ustawa krajobrazowa: czy nowe przepisy pomogą miastom walczyć z reklamami?

- Te uchwały z czasem powinne być obowiązkowe i w takim kierunku zmierzają prace nad Kodeksem Urbanistyczno-Budowlanym. Obecnie wygląda to tak, że nawet te gminy, które przyjęły uchwały krajobrazowe zastanawiają się nad ich modyfikacją – mówi dr Jarczewski.

Radni uchwalili, ale wojewodowie mieli zastrzeżenia

Wspomniane modyfikacje często są wymuszone. W przypadku Ciechanowa, który jako pierwsze miasto w Polsce przyjął uchwałę krajobrazową korekty dokonał wojewoda mazowiecki, stwierdzając w wydanym rozstrzygnięciu nadzorczym… nieważność przyjętej przez radnych uchwały (zakwestionował ją w ponad 20 punktach).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Obywatel, 2018-03-05 14:54:15

    Do ja: Twój tekst umieszczony w tym miejscu, co do którego prezentacji wizualnej w miejscu publicznym jakim jest internet ja nie wyraziłem zgody powinien być zakazany!
  • Obywatel, 2018-03-05 14:48:06

    Ustawy krajobrazowe są promowanie reżium totalitarnego, promowaniem nijakości i czystą formą walki z przejawami polskiej przedsiębiorczości. Zagraniczne megakorporacje i tak sobie poradzą. Ustawy krajobrazowe to prosta droga do zagłady polskiej gospodarki i likwidacji miejsc pracy.
  • ja, 2017-09-14 17:51:50

    Reklama, do której oglądania nie jest konieczna świadoma aktywność odbiorcy (np. umieszczona w miejscu publicznym), powinna być całkowicie zakazana. kropka

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.