Ekologia sprawia, że drogi w Polsce są znacznie droższe

  • Rafał Kerger
  • 28-10-2009
  • drukuj
- W przypadku autostrad musimy budować nawet o 30 proc. drożej w porównaniu z ceną kilometra, gdyby dyrektywy proekologiczne nie obowiązywały - mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.
Ekologia sprawia, że drogi w Polsce są znacznie droższe

Z danych zebranych przez sejmową komisję infrastruktury wynika, że dostosowanie sieci dróg i sposobu ich budowy do prośrodowiskowych dyrektyw poważnie podraża ogólne koszty inwestycji. - Do tego istnieje zagrożenie, że dzięki ekologom za kilka lat będziemy zupełnie nieracjonalną sieć dróg, która może nie spełniać swoich podstawowych funkcji. Przykład? Zmiana planów co do obwodnicy Augustowa - mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Niedawno rząd zdecydował, że do końca tego roku ma być wydana decyzja środowiskowa w sprawie budowy obwodnicy Augustowa w nowym wariancie, nie przez Rosupdę, a przez Raczki.

- W przypadku autostrad musimy budować nawet o 30 proc. drożej w porównaniu z ceną kilometra, gdyby dyrektywy proekologiczne nie obowiązywały. To argument przeciwko utyskiwaniom tych, którzy twierdzą, że w Polsce budujemy za drogie drogi. Po prostu ci którzy budowali wcześniej mieli łatwiej - dodaje Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Dla przykładu średni koszt budowy 1 km autostrady A2 w Lubuskiem to aż 12,2 mln euro. Czesi natomiast jeszcze kilka lat temu potrafili położyć swoje autostrady po cenie od 1 do 2 mln za kilometr... i to dolarów.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Tylko kto nas zmusza do budowania drożej? Normy pseudo-ekologiczne można łamać i to bez konsekwencji. Ekologiczne dziś za 20 lat będzie nieekologiczne, bo ktoś znowu będzie chciał zarobić. Budujmy taniej!

trzeźwy, 2009-10-27 21:04:42 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE