Ekologiczne miasta pilnie poszukiwane

Rozpoczęła się druga edycja konkursu Eco-Miasto. Pierwsza pokazała, że polskie miasta inwestują i zamierzają nadal inwestować w rozwój zrównoważony.
Ekologiczne miasta pilnie poszukiwane

W niektórych miastach aż 11 proc. budżetu przeznacza się na rachunki za energię i wodę, więc szansa na obniżenie wydatków stanowi główną motywację samorządów do działania na rzecz efektywności energetycznej. Samorządy rozumieją także znaczenie mobilności zrównoważonej, chociaż obecnie tylko Warszawa i Wrocław, spośród miast biorących udział w konkursie, dysponują infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych.

Projekt Eco-Miasto organizuje Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz firmami Saint-Gobain, Schneider Electric i Krajową Agencją Poszanowania Energii.

Czytaj też: Z czego ekologiczne miasta są najbardziej dumne

- Koncepcja rozwoju miast, która łączy potrzeby ekonomiczne, społeczne i związane z ochroną środowiska jest wyzwaniem dla całej Europy. W osiągnięciu sukcesu pomoże wymiana doświadczeń, połączenie wysiłków i promowanie sprawdzonych rozwiązań - mówi Pierre Buhler, ambasador Francji w Polsce.

Z analizy formularzy zgłoszeniowych zeszłorocznej edycji konkursu Eco-Miasto wynika, że w budżetach 19 miast zarezerwowano kwotę 670 milionów złotych na inwestycje w efektywność energetyczną budynków. Projekty mają być realizowane w ciągu najbliższych dwóch lat. Większość miast koncentruje się na termomodernizacji szkół. Niektóre, np. Warszawa i Częstochowa dodatkowo korzystają z systemu monitorowania, który umożliwia wykrycie nadmiernego zużycia prądu, ciepła czy gazu.

Aż 90 proc. samorządów uważa, że zbyt dużo wydają na zaopatrzenie w wodę i energię budynków, którymi zarządzają. Analiza pokazała również, że jako powód realizacji projektów z zakresu efektywności energetycznej samorządy w pierwszej kolejności wymieniają „szansę na obniżenie wydatków", a dopiero później „przeciwdziałanie zmianie klimatu".

Najczęściej wymienianymi działaniami w zakresie mobilności zrównoważonej były: nabycie ekologicznych autobusów oraz rozbudowa sieci tramwajowej. Kraków może pochwalić się najwyższym udziałem transportu zbiorowego w przewozie osób (50 proc.) w porównaniu z innymi miastami powyżej 100 tysięcy mieszkańców, gdzie wynosi on średnio 40 proc. W tej samej kategorii miast udział „miękkich" środków transportu (pieszo i rower) wynosi średnio 22 proc., czyli plasuje się w dolnych granicach średniej Unii Europejskiej.

Miasta przygotowują się także do stworzenia infrastruktury dla samochodów elektrycznych. W ciągu dwóch najbliższych lat Kraków, Rzeszów i Toruń (po Warszawie i Wrocławiu) zamierzają stworzyć sieć punktów ładowania dla takich pojazdów. Dodatkowo, na przykładzie Paryża, Londynu, Amsterdamu i innych dużych europejskich aglomeracji, Wrocław przygotowuje projekt miejskiej wypożyczalni pojazdów elektrycznych, a Rzeszów, Kraków, Warszawa i Słupsk zamierzają w ciągu najbliższych dwóch lat wprowadzić zniżki za parkowanie dla takich pojazdów.

Do konkursu Eco-Miasto 2014 samorządy mogą zgłaszać projekty w 3 kategoriach: mobilność zrównoważona, efektywność energetyczna budynków oraz gospodarka odpadami. Miasta zostaną podzielone ze względu na wielkość: do 100 tys. i ponad 100 tys. mieszkańców.

Aby wziąć udział w konkursie należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej eco-miasto.pl. Formularz pozwoli nie tylko na ocenę dotychczasowych dokonań w wybranej kategorii, ale także na identyfikację największych trudności i wyzwań, jakie mają przed sobą miasta oraz zakreśli plany związane z rozwojem zrównoważonym. Zgłoszenia będą przyjmowane do 21 września 2014 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE