Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce przetestuje mikrobus poruszający się bez kierowcy

Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce przetestuje poruszający się bez kierowcy mikrobus. Zachęci do korzystania z rowerów elektrycznych i postawi na rozwój inteligentnej mobilności. Cel? Ograniczenie emisji CO2, obniżenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie wydajności komunikacji publicznej.
Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce przetestuje mikrobus poruszający się bez kierowcy
W 2019 roku w Gdańsku odbędą się testy samojezdnego mikrobusa. Miasto stawia też na promocję elektrycznych rowerów (fot. pixabay.com)

• Gdańsk dostał dofinansowanie na realizację trzech projektów wspierających nowoczesną i proekologiczną mobilność. Wszystkie wpisują się w ideę smart city. 

• Jako pierwsze miasto w Polsce przetestuje mikrobus, który porusza się bez kierowcy. Testy zaplanowano na rok 2019. 

• Stawiamy na inteligentne, nowoczesne rozwiązania rozwijające nasze miasto i ułatwiające życie mieszkańcom - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. 

Na realizację trzech projektów z zakresu nowoczesnej mobilności Gdańsk otrzymał 177 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dzięki tym pieniądzom, mieszkańcy oraz turyści będą mogli sprawdzić, jak działa ekologiczna i nowoczesna komunikacja. Największym novum z pewnością będzie test samojezdnego, czyli poruszającego się bez kierowcy mikrobusa, który zostanie przeprowadzony w ramach projektu Sohjoa Baltic. Celem całego przedsięwzięcia jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnego autonomicznego transportu tzw. „ostatniej mili” dla obszaru Morza Bałtyckiego.

– Razem z partnerami projektu postaramy się zweryfikować, na ile odejście od motoryzacji indywidualnej na rzecz zautomatyzowanego transportu publicznego pozwoli ograniczyć emisję CO2, obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność komunikacji publicznej. Inicjatywa ta doskonale wpisuje się w ideę smart city, która jest bardzo bliska naszemu miastu. Chcemy szukać inteligentnych, nowoczesnych rozwiązań rozwijających miasto i ułatwiających życie mieszkańcom – wyjaśnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. 

Jak tłumaczą urzędnicy, w ramach projektu konsorcjum opracuje wytyczne, jakie muszą zostać spełnione, aby samojezdne pojazdy poruszały się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego. Czuwać na tym będą pracownicy niemieckiego Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM), gdzie przeanalizowane zostaną uwarunkowania prawne oraz konieczne nowelizacje obowiązujących przepisów.

- Pozostałe aspekty wymagające analizy to m.in. wymogi techniczne, potrzeba reorganizacji ruchu, obszary dla testów oraz wymogi bezpieczeństwa. Pojazd do testowania pojawi się w Gdańsku dopiero w 2019 r., ale przed nami też dużo przygotowań, aby jak najlepiej wykorzystać ten czas, kiedy będziemy mieli go do dyspozycji - wyjaśnia Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim Gdańsku.

Szymańska uzupełnia: - Testy na drogach publicznych przeprowadzone zostaną w Helsinkach, Tallinie oraz norweskim mieście Konsberg. We wszystkich tych miastach mieszkańcy mieli już okazję korzystać z samojezdnych busów. Testy na mniejszą skalę przeprowadzone zostaną także w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.

Liderem tego typu rozwiązań oraz projektu Sohjoa Baltic jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Bowiem to Finlandia chce stać się liderem autonomicznej mobilności. Już w 2015 roku dopuszczono tam do ruchu samojezdne elektryczne busy EZ10. 

Także drugi projekt - BSR Electric - w ramach którego miasto otrzyma dotację, skupia się na pojazdach elektrycznych, a dokładniej na promowaniu elektrycznych rowerów. Partnerzy projektu będą testowali i zachęcali do korzystania z elektrycznych autobusów, elektrycznych hulajnóg czy e-logistyki.

Ostatni z projektów, który ruszy w Gdańsku, to Citities.multimodal. Jak tłumaczą w gdańskim magistracie, umożliwi wymianę doświadczeń z zakresu tzw. „zielonej mobilności” oraz integracji różnych form przemieszczania się w mieście m.in. dzięki nowinkom z branży IT.

Wszystkie trzy projekty dofinansowane zostaną z Programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego i realizowane będą przez najbliższe trzy lata w Referacie Mobilności Aktywnej, Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Przeznaczono na to 177 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

i niby po co ???

po co ?, 2017-05-29 08:24:31 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE