PARTNER PORTALU
  • BGK

Gdańsk: Miasto przyjęło ustawę krajobrazową

  • jk    22 lutego 2018 - 19:05
Gdańsk: Miasto przyjęło ustawę krajobrazową
Uchwała krajobrazowa to przewodnik regulujący, co można umieszczać w przestrzeni publicznej, a co nie (Fot. Pixabay)

- Będziemy mogli wreszcie podziwiać nasze piękne miasto, gdyż budynki i krajobraz nie będą przesłaniane reklamami – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.




  • Rada Miasta Gdańska 22 lutego 2018 r. przyjęła uchwałę krajobrazową dla Gdańska.
  • Uchwała ma na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej, oczyszczenie jej z nielegalnych reklam, stworzenie spójnych wytycznych odnośnie umieszczania nośników reklamowych oraz ich ujednolicenia.

Uchwała krajobrazowa reguluje szczegółowo rozmieszczenie nośników reklamowych oraz ogrodzeń, by przestrzeń miejska była bardziej przyjazna dla mieszkańców i turystów, przejrzysta oraz chroniona przed ekspozycją w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

- Korzyści z wprowadzenia uchwały to uporządkowanie przestrzeni publicznej w Gdańsku i odsłonięcie wartościowych obiektów. Będziemy mogli wreszcie podziwiać nasze piękne miasto, gdyż budynki i krajobraz nie będą przesłaniane reklamami – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Ustawa krajobrazowa ma już dwa lata. I wciąż pozostaje… eksperymentem

– Prace nad uchwałą trwały wiele miesięcy, zawiera ona wiele szczegółowych zapisów i stanowi ważny dokument nie tylko w szerokiej perspektywie dbania o przestrzeń miejską, ale również uwzględnia opinię i oczekiwania mieszkańców - dodaje.

Zgodnie z zapisami uchwały miasto Gdańsk zostało podzielone na osiem obszarów, dla których opracowano wytyczne dotyczące ulokowania m.in. reklam wolnostojących, szyldów, reklam na budynkach oraz obiektów małej architektury.

- Wyznaczyliśmy osiem stref w Gdańsku o różnych zasadach. Te najbardziej istotne, o randze światowej, to Główne Miasto i Stocznia Cesarska. Tam zasady są najbardziej restrykcyjne, tzw. „strefa 0”. Dalej są obszary wpisane do rejestru zabytków. Dalej obszary tzw. dolnego tarasu, pas nadmorski, aż po obszary Gdańska Południe i obszary przemysłowe, gdzie uprawnienia reklamowe są najszersze – wyjaśnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Uchwała krajobrazowa to przewodnik regulujący, co można umieszczać w przestrzeni publicznej, a co nie. Dotąd obok nośników porządnych i legalnych, pojawiały się też nośniki nielegalne i nieestetyczne. Uchwała określa m.in., że ekrany świetlne (ledy) mogą pojawiać się tylko na obiektach sportowych (np. Ergo Arena), a tzw. windery (flagi reklamowe) tylko na plażach i wyłącznie w kolorze białym. Najwyższe, bo 20-metrowe formy reklam, mogą stać na obszarach przemysłowych, przy obwodnicach, czy na terenie centrów logistycznych przy drogach szybkiego ruchu.

Przypomnijmy, prace nad uchwałą krajobrazową rozpoczęły się jesienią 2015 roku, wówczas powołano zespół konsultacyjny ds. ochrony krajobrazu. Proces projektowy trwał w latach 2016-2017, kiedy to dokonano podziału miasta na obszary, sporządzono projekt oraz odbywały konsultacje i opiniowanie wewnętrzne i zewnętrzne. W tym czasie trwały również konsultacje z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków i 31 sierpnia 2017 r. nastąpiło uzgodnienie treści uchwały.

Od 19 września do 9 października 2017 r. dokument był wyłożony do publicznego wglądu w siedzibie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Wpłynęło 446 uwag do uchwały, które zostały przeanalizowane i zostały w 44 proc. uwzględnione lub uwzględnione w całości.

Uchwała została przyjęta przez radnych stosunkiem głosów: 22 za, 1 przeciw, 5 radnych się wstrzymało.

Uchwała przewiduje 24-miesięczny okres karencji na dostosowanie nośników do nowych przepisów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.