Jak chronić drzewa i kierowców naraz? Chcą bufostrady: niezwykły konkurs w Olsztynie

Warmińsko-mazurskie: Drogowcy w Olsztynie ogłosili konkurs na "bufostradę". Co ciekawe - sami nie wiedzą co to ma być.
Jak chronić drzewa i kierowców naraz? Chcą bufostrady: niezwykły konkurs w Olsztynie
Przebudowa drogi w Olsztynie (fot.:mat.pras.)

Warmińsko-mazurskie: Drogowcy w Olsztynie ogłosili konkurs na "bufostradę". Co ciekawe - sami nie wiedzą co to ma być?

Do końca sierpnia olsztyński Zarząd Dróg Wojewódzkich czeka na pomysły "bufostrady" tj. znalezienia innowacyjnego rozwiązania, lub systemu rozwiązań, na poprawę bezpieczeństwa na drogach, przy których rosną drzewa. "Bufostrada" ma chronić i ludzi, i drzewa.

W ogłoszonym konkursie drogowcy określili "bufostradę" jako "innowacyjne rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, chroniące użytkownika drogi przed skutkami uderzenia w drzewo rosnące w koronie drogi oraz chroniące drzewo przed uszkodzeniami mechanicznymi powstałymi w wyniku najechania na nie".

Nazwa "bufostrada" pochodzi od połączenia słów "bufor", tj. zderzak i "strada" tj. droga.

Jak dodano w regulaminie konkursu może to być rozwiązanie "techniczne, technologiczne, może też być to system rozwiązań". Autor zwycięskiej koncepcji może liczyć na 5 tys. zł nagrody.

Warmińsko-mazurscy drogowcy od lat mają kłopoty z drzewami rosnącymi przy drogach. Jak podali w opisie konkursu aż 70 proc. dróg gminnych, powiatowych, czy nawet wojewódzkich w regionie jest porośniętych drzewami. Wiele z nich ma ponad 100 lat, zasadzono je po to, by wyznaczały szlaki i zarazem dawały cień jadącym konno, czy furmankami.

"Drzewa te stanowią ważny element przyrody i krajobrazu regionu" - przyznają drogowcy i podkreślają, że w przydrożnych alejach powstały "unikatowe ekosystemy oraz ostoje bioróżnorodności".

Z drugiej strony jednak drogowcy zauważają, że drzewa rosnące przy drogach znacznie utrudniają komunikację (wysokie tiry się nie mieszczą pod koronami), utrudniają widoczność i - co najważniejsze - stanowią olbrzymie zagrożenie dla życia i zdrowia jadących autami. Jak podano tylko w 2014 roku w wyniku zderzenia z drzewem zginęło 48 kierowców i pasażerów.

"Bufostrada" ma być złotym środkiem - z jednej strony chronić kierowców, z drugiej - drzewa (bo jak podano uszkodzone przez samochód drzewo może chorować i tym samym jego stan zagraża bezpieczeństwu).

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie informując wcześniej o zamiarze konkursu na "bufostradę" przyznał, że "sam nie wie, co to może być".

"Ja nie mam na to pomysłu. Dlatego ogłaszamy konkurs. Mam nadzieję, że ktoś wymyśli coś skutecznego i jednocześnie taniego" - mówił wówczas Królikowski.

Policyjne statystyki wskazują, że główną przyczyną wypadków w warmińsko-mazurskim nie są drzewa, ale nadmierna prędkość, głównie młodych, niedoświadczonych kierowców. Za najbardziej niebezpieczną drogę krajową w warmińsko-mazurskim uznawana jest droga nr 16 prowadząca z zachodu na wschód regionu m. in. przez Ostródę, Olsztyn, do Mrągowa przez Mikołajki do Ełku. Droga ta jest wyremontowana tylko częściowo, a na remont kolejnych odcinków na razie nie ma funduszy.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Tomasz, żywopłot nie zacieniuje drogi, poza tym duże drzewo jest bardziej wydajne w eliminacji zanieczyszczeń niż żywopłot, bo jest wielopoziomowe. Poza tym na drzewach żyją inne gatunki niż w krzewach, z punktu widzenia ekosystemu i bioróżnorodności one nie są wymienne.
Co do zagrożenia dla
...kierowców - drzewo nie wyskoczy Ci na drogę, sarna szukająca schronienia w krzakach może wyskoczyć. Więc przy drzewach wystarczy dostosować prędkość do warunków.
Pomysł drogowców na konkurs jest świetny! Na pewno wspólnie coś się wymyśli - nawet jak żaden z pomysłów nie będzie do zastosowania "wprost", to może zadziałać jakieś ich połączenie. :)
rozwiń

Renata Sz., 2015-08-16 12:28:17 odpowiedz

Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem, było by zastąpienie drzew szerokimi zywoplotami.To by było dobre rozwiazanie dla kierowców, ponieważ żywopłoty z krzewów amortyzowaly by uderzenie samochodu i dla natury bo żywopłoty wytwarzają wiecej tlenu niż pojedyncze drzewa,Poza tym w zimie żywopłoty działa...ły by jak plotki przeciwsniegowe. rozwiń

Tomasz Jędrych , 2015-08-13 13:40:51 odpowiedz

Do JodekMordka: dokładnie.

zgadzam się, 2015-07-14 09:21:20 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE