PARTNER PORTALU
  • BGK

Kontrole emisji spalin na straży jakości powietrza

  • pt    15 marca 2018 - 15:08
Kontrole emisji spalin na straży jakości powietrza
Technologie kontroli poziomu emisji spalin będą podstawowym rozwiązaniem problemu zanieczyszczonego powietrza (fot. Pixabay)

W wielu krajach uchwalono restrykcyjne przepisy związane z poziomem spalin, które wymagają zastosowania nowej generacji technologii pozwalających na kontrolowanie poziomu emisji spalin pojazdów poruszających się po centrach miast. Co nas czeka w niedalekiej przyszłości?




  • Technologie kontroli poziomu emisji spalin będą podstawowym rozwiązaniem problemu zanieczyszczonego powietrza.
  • Średni wiek samochodu w Polsce wynosi ponad 10 lat, dlatego najlepszym rozwiązaniem na spełnienie wymogów norm emisji spalin Euro 6 jest modernizacja i doposażenie starych systemów układów kontroli zanieczyszczeń.
  • Niezbędne będzie zastosowanie w pojazdach wysokowydajnych, zaawansowanych katalizatorów oraz zoptymalizowanych układów zarządzania temperaturą procesu spalania.

Ze względu na rosnącą liczbę pojazdów, które poruszają się po drogach, rośnie stężenie szkodliwych substancji w powietrzu, co niekorzystnie wpływa zarówno na stan środowiska naturalnego, jak i ludzkiego zdrowia.

Czytaj też: Nie autobusy powinny być ekologiczne, a cały system komunikacji

Od lat trwają więc starania o znalezienie rozwiązań pozwalających na zmniejszenie ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery przez pojazdy. Branża zajmująca się urządzeniami kontrolującymi poziom emisji spalin będzie musiała opracować oraz wdrożyć systemy nadające się do zamontowania w użytkowanych już pojazdach (tzw. retrofit) – czytamy w analizie opracowanej przez Frost & Sullivan pt.: „Technologie kontroli emisji spalin w sektorze motoryzacyjnym i transportowym”.

Wysokowydajne katalizatory

Jak wynika z analizy w celu spełnienia nowych norm emisji oraz poprawy jakości powietrza, niezbędne będzie zastosowanie w pojazdach wysokowydajnych, zaawansowanych katalizatorów oraz zoptymalizowanych układów zarządzania temperaturą procesu spalania. Aby przyspieszyć proces wdrażania tych usprawnień, w wielu krajach uchwalono restrykcyjne przepisy związane z poziomem spalin, które wymagają zastosowania nowej generacji technologii pozwalających na kontrolowanie poziomu emisji spalin.

 Rozwiązania ECT (Emission Control Technologies in Automotive) są postrzegane jako kluczowe w zmniejszaniu poziomu gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń powietrza, a także w ograniczaniu marnotrawstwa paliwa.

- Średni wiek samochodu w Polsce wynosi ponad 10 lat, dlatego najlepszym rozwiązaniem na spełnienie wymogów norm emisji spalin Euro 6 jest modernizacja i doposażenie starych systemów układów kontroli zanieczyszczeń. Kolejnym przykładem takich rozwiązań jest wprowadzanie stref niskiej emisji, co z kolei jest dodatkowym impulsem dla największych miast w Polsce, aby sukcesywnie inwestować w hybrydyzację i elektryfikację transportu miejskiego - podkreśla Nadzeya Viktarovich, analityk z warszawskiego biura Frost & Sullivan. 

Omawiana analiza wykazała, że katalizatory są najbardziej wydajną z technologii neutralizujących.

- Poza tym technologie ograniczające zawartość NOx w spalinach, takie jak selektywna redukcja katalityczna, układy recyrkulacji spalin oraz urządzenia do wychwytywania NOx powstających podczas spalania ubogiej mieszanki są najczęściej stosowanymi rozwiązaniami pozwalającymi spełnić normy emisji NOx – tłumaczy Shrinivas Chandrakanth Tukdeo, program manager w Frost&Sullivan.  

Technologiczne postępy       





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.