PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków, Łódź i Poznań o zieleni miejskiej

  • pt    8 października 2013 - 09:20
Kraków, Łódź i Poznań o zieleni miejskiej

Kilkadziesiąt instytucji i organizacji z Krakowa, Łodzi i Poznania wzięło udział w serii warsztatów planowania rozwoju miejskiej zieleni Fundacji Sendzimira.




O jakości i ilości miejskiej zieleni decyduje głównie polityka miasta poprzez system zarządzania terenami zielonymi, priorytety inwestycyjne czy wysokość finansów na zieleń w miejskim budżecie. Jednak tereny zieleni to nie tylko lasy i parki, ale też drzewa przyuliczne, podwórkowe skwery, rośliny na balkonach czy popularne ogródki działkowe. Ich rozwój nie jest więc tylko kwestią miejskich instytucji, ale wspólną inwestycją w estetykę najbliższego otoczenia, czystość powietrza, własne hobby czy wartość danego gruntu/nieruchomości.

Dlatego najlepszym sposobem na rozwój zieleni jest strategiczne nią zarządzanie, połączone z angażowaniem mieszkańców i wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań z innych miast.

W Łodzi na liście propozycji pojawiło się przywrócenie funkcji ogrodnika miejskiego (historycznie wyróżniała ona Łódź na tle innych polskich miast) oraz wspieranie tzw. zieleni tymczasowej. W innych miastach europejskich tworzy się ją z pomocą mieszkańców i organizacji pozarządowych na terenach po rozbiórce lub przeznaczonych w przyszłości pod zabudowę, tak aby wykorzystać je do zazieleniania miasta chociaż na krótki czas.

Sprawdzają się w tym celu np. ogródki warzywne, ogrody permakulturowe, zielone ściany czy po prostu rabaty kwiatowe. Dla strategicznego (długofalowego i spójnego) zarządzania zielenią w mieście potrzebna jest przede wszystkim wola polityczna. A żeby ta wola polityczna się pojawiła, osoby podejmujące strategiczne decyzje muszą zrozumieć, że mieszkańcy miasta potrzebują zieleni.

Za każdym razem, kiedy podejmowane są decyzje dotyczące wycięcia drzew czy likwidacji terenów zieleni, mieszkańcy protestują. Choć wciąż większość protestów dotyczy tylko poszczególnych przypadków, to łatwo dostrzec, że odzwierciedlają one szersze zjawisko, które należy uwzględnić, tak planując rozwój miasta, by zieleni w nim nie ubywało - podsumowuje dr Jakub Kronenberg z Uniwersytetu Łódzkiego.

Podczas dyskusji na temat strategicznego rozwoju zieleni w Krakowie, szczególną uwagę poświęcono potrzebie współpracy pomiędzy miastem, a uczelniami wyższymi, np. poprzez promowanie realizacji prac magisterskich odpowiadających na potrzeby urzędu miasta lub innych instytucji publicznych czy prywatnych.

Drugim ważnym wyzwaniem jest zaangażowanie mieszkańców - pojawiły się pomysły stworzenia m.in. banku gotowych do wykorzystania projektów na społeczne zagospodarowanie przestrzeni oraz listy podmiotów chętnych z jednej strony do sfinansowania posadzenia nowych roślin/drzew, a z drugiej strony - do przyjęcia tej zieleni na swoim terenie i pielęgnowania jej.

W myśl hasła „można chronić tylko to, co się zna" uczestnicy warsztatów w Poznaniu, za priorytetowe uznali działania, których celem będzie przybliżenie mieszkańcom miasta znaczenia przyrody w mieście oraz korzyści jakich ona dostarcza.

Pojawiała się propozycja wspólnych i skoordynowanych działań informacyjno-promocyjne - strategii zielonego PR-u Poznania, czyli promocji miasta poprzez podkreślanie jego „zielonego kapitału". Ważnym zadaniem powinno też być zaangażowanie w kwestie przyrody i edukację różnych grup społecznych, szczególnie młodzieży i osób starszych.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.