Kraków ma pięć nowych ekologicznych autobusów

Pięć nowoczesnych autobusów z silnikami Euro 6, czyli spełniającymi najwyższe europejskie normy ochrony środowiska, od czwartku jeździ po ulicach Krakowa. Do połowy kwietnia krakowskie MPK będzie mieć w sumie 28 takich pojazdów.
Kraków ma pięć nowych ekologicznych autobusów
Nowe pojazdy mają długość 12 metrów, są niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, monitoring, elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu, głosowe zapowiadanie przystanków oraz automaty biletowe. W porównaniu z najstarszymi posiadanymi przez krakowskie MPK autobusami z silnikiem Euro 1, będą one emitować o 95 proc. mniej tlenku azotu i o 97 proc. mniej cząstek stałych.

"Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy autobusy z silnikami Euro 6 mając na uwadze ochronę powietrza" - mówił w czwartek dziennikarzom prezes MPK Julian Pilszczek.

Autobusy z silnikiem Euro 6 będą przewozić pasażerów linii nr 724 i 744.

Dostawa 28 autobusów to część dużego zamówienia, obejmującego zakup 100 autobusów: 27 autobusów przegubowych 18-metrowych i 73 standardowych 12- metrowych. Wartość kontraktu na ich dostawę, podpisanego z firmą Solaris Bus & Coach SA w 2011 r., to 92 mln 101,6 tys. zł.

Krakowskie MPK ma obecnie 509 autobusów, w tym najwięcej z silnikami Euro 3 - 175, Euro 2 - 125 i Euro 5 EEV - 113.

Jak mówił dziennikarzom zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury Tadeusz Trzmiel, na przełomie marca i kwietnia regularne kursy po ulicach Krakowa rozpoczną autobusy z napędem elektrycznym.

"Będą obsługiwać linie przejeżdżającą w części przez centrum miasta, wstępnie jest rozważana linia 115. Jeden z tych autobusów jest już w Krakowie, drugi ma być 24 marca|"| - mówił Trzmiel. Dodał, że autobusy te będą w leasingu, a spłaty należności będzie finansować MPK.

"Jedną z podstawowych spraw jest w Krakowie jakość powietrza. Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych ma znaczący udział w ilości szkodliwych substancji i pyłów emitowanych do atmosfery. Kupujemy najnowocześniejsze autobusu z silnikami Euro 6 i wprowadzamy autobusy elektryczne, żeby mieć wpływ na poprawę jakości powietrza. To jest cel nadrzędny" - powiedział Trzmiel.

Jak poinformowali w czwartek przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach, w ostatnich dniach z hal produkcyjnych w podpoznańskim Bolechowie wyjechał dziesięciotysięczny pojazd. To wykonany na zamówienie firmy Rheinbahn z niemieckiego Dusseldorfu autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. Pojazd 10 001. trafił do Krakowa. W zeszłym roku spółka Solaris Bus & Coach sprzedała 1302 sztuki autobusów i trolejbusów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.