Kraków. Nowe zasady wprowadzania bezpłatnej komunikacji podczas smogu

• W Krakowie będą obowiązywały nowe zasady wprowadzania bezpłatnej komunikacji miejskiej podczas smogu.
• Średnie stężenia pyłu zawieszonego PM10 będą liczone dwukrotnie w ciągu doby, a nie jak było w poprzednim sezonie grzewczym tylko raz - zdecydowali jednomyślnie radni.
Kraków. Nowe zasady wprowadzania bezpłatnej komunikacji podczas smogu
Jeśli założony poziom zanieczyszczenia będzie przekroczony, to darmowe przejazdy będą obowiązywać w dniu następnym (fot. Paweł Krawczyk/krakow.pl)

Obie średnie będą obliczane niezależnie od siebie, na podstawie danych ze wszystkich czynnych stacji pomiarowych w Krakowie - teraz jest ich sześć, od 1 stycznia 2017 r. ma być ich osiem.

Jeśli założony poziom zanieczyszczenia będzie przekroczony, to darmowe przejazdy będą obowiązywać w dniu następnym.

Z darmowej komunikacji miejskiej będą mogły korzystać osoby legitymujące się dowodem rejestracyjnym i tyle towarzyszących im osób, ile miejsc siedzących jest w aucie. To rozwiązanie ma skłonić kierowców do pozostawienia samochodów w domu w dniach, gdy panuje smog.

Władze Krakowa mogą wprowadzać bezpłatne przejazdy komunikacją miejską w dni, kiedy występują znaczne przekroczenia dopuszczalnych norm jakości powietrza, od 26 grudnia zeszłego roku. W poprzednim sezonie grzewczym skorzystano z tego dwa razy, po raz pierwszy 1 stycznia.

"Bezpłatna komunikacja będzie wprowadzana na podstawie dwóch średnich, liczonych niezależnie od siebie. Doświadczenia z poprzedniego sezonu grzewczego pokazują, że średnia długa, 16-godzinna nie zawsze oddawała sytuację. Dlatego postanowiliśmy wziąć pod uwagę drugi pomiar wykonany po popołudniowym szczycie komunikacyjnym i po rozpalaniu pieców przez mieszkańców po powrocie do domów" - mówił dziennikarzom w środę pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza Witold Śmiałek.

Bezpłatna komunikacja będzie wprowadzana na podstawie dwóch średnich, liczonych niezależnie od siebie. (Fot. Paweł Krawczyk/krakow.pl)
Bezpłatna komunikacja będzie wprowadzana na podstawie dwóch średnich, liczonych niezależnie od siebie. (Fot. Paweł Krawczyk/krakow.pl)

Nowy system będzie działać w oparciu o dwie średnie: "długą" - 16-godzinną, obejmującą dwa szczyty komunikacyjne (od godz. 1.00 do 16.00) i "krótką" - 10/11-godzinną (od 12.00 do 22.00 lub 23.00) obejmującą szczyt komunikacyjny i moment masowego rozpalania pieców węglowych w godzinach popołudniowo-wieczornych. Jeśli średnia poziom pyłu PM10 przekroczy 150 mikrogramów/m sześc., darmowa komunikacja miejska będzie obowiązywać następnego dnia przez 24 godziny.

Nowe zasady wejdą w życie prawdopodobnie w pierwszych dniach listopada. Jak podkreślił Śmiałek, będą one analizowane i jeżeli zajdzie potrzeba modyfikowane.

O ile przy zastosowaniu starych zasad w poprzednim sezonie grzewczym darmowa komunikacja miejska mogłaby obowiązywać siedem dni (było ich mniej, bo uchwała weszła w życie pod koniec grudnia), to gdyby stosowano nowe zasady takich dni byłoby 11 - wtedy spadek przychodów MPK ze sprzedaży biletów szacowny jest od 120 do 670 tys. zł.

Informacje o wprowadzeniu darmowej komunikacji będą przekazywane po 17.15 lub po 23.15 (w przypadku, gdy nastąpi przekroczenie poziomu 150 przez "średnią krótką") i będą publikowane na stronie krakowskiego magistratu www.krakow.pl oraz przekazana do krakowskich mediów. Znajdzie się również na profilu Kraków PL w mediach społecznościowych, tablicach informacji pasażerskiej zlokalizowanych na przystankach autobusowych i tramwajowych, w systemach BUS TV.

Według polskich przepisów alarm smogowy jest ogłaszany, gdy średniodobowe stężenie pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu przekroczy 300 mikrogramów na metr sześc.

Przy stężeniu 200 mikrogramów na metr sześc. obowiązuje stan ostrzegawczy. Działacze wielu organizacji i stowarzyszeń, m.in. Polskiego Alarmu Smogowego apelują o zaostrzenie tych norm i ustanowienie alarmu smogowego na poziomie, jaki obowiązuje w większości krajów europejskich.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE