PARTNER PORTALU
  • BGK

Mateusz Morawiecki: Program elektromobilności to bardzo ważny temat

  • PAP/JS    8 grudnia 2017 - 20:03
Mateusz Morawiecki: Program elektromobilności to bardzo ważny temat
Morawiecki przywołał statystyki WHO, z których wynika, że na 55 najbardziej zatrutych miast Europy, 33 leżą w Polsce. (fot. P. Tracz / KPRM)

Program elektromobilności to bardzo ważny temat - powiedział desygnowany na premiera Mateusz Morawiecki. Bardzo wyraźnie chcemy zmienić nasze nastawienie do czystego powietrza i stąd program budowy nowych kotłów, termoizolacji i termomodernizacji w całej Polsce - dodał.




Mateusz Morawiecki został zapytany na antenie TV Trwam o program elektromobilności. Odpowiedział, że jest to bardzo ważny temat. Przyznał, że coraz więcej miast kupuje autobusy elektryczne. "To dla mnie problem bardzo ważny, ponieważ autobusy i samochody odpowiadają w dużym stopniu za spaliny, za trujące substancje, za smog w wielu miastach" - powiedział.

Morawiecki przywołał statystyki WHO, z których wynika, że na 55 najbardziej zatrutych miast Europy, 33 leżą w Polsce.

"Nasi poprzednicy nic z tym nie zrobili, ale my bardzo wyraźnie chcemy zmienić nasze nastawienie do czystego powietrza i stąd program budowy nowych kotłów, termoizolacji i termomodernizacji w całej Polsce. To zwiększy energooszczędność w budynkach, a zmniejszy zapotrzebowanie na paliwa kopalne" - mówił. Dodał, że "innowacyjność Polski realizowana w programie elektromobilności będzie się przyczyniać w bardzo widoczny sposób do redukcji zatrucia środowiska".

W najbliższym czasie rząd powinien przyjąć projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przygotowany w Ministerstwie Energii. Zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Polsce w pierwszej kolejności elektryfikowany ma być transport publiczny, a do 2025 r. do drogach ma jeździć milion elektrycznych pojazdów. Rozwój elektromobilności ma zmniejszyć zależność Polski od importu ropy.

Jednym z elementów programu Rozwoju Elektromobilności jest nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, którą niedawno uchwalił Sejm, a Senat przyjął bez poprawek. Dostosowuje on polskie prawo do przepisów unijnych ws. jakości benzyny i olejów napędowych oraz promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (2)

  • Lewicka, 2017-12-13 22:26:41

    Zgodzę się z komentarzem, że jakość powietrza w Polsce jest słaba. W większości przypadków nie trzeba nawet pomiarów wystarczy nawet nie zbyt wrażliwy nos. Z pewnością ma to związek z sposobem ogrzewania. My ogrzewamy dom peletem granulat z trocin spalany w kotle z automatycznym podajnikiem kocioł K...ostrzewa mini bio luxury i proszę uwierzyć, że bardzo czuć różnicę. Przechodząc w okolicy czuć zapach drewna a nie gryzący smród węgla. Różnica jest nie tylko w powietrzu ale i całej kotłowni. Pelet po spaleniu pozostawia bardzo niewielką ilość popiołu. Ponadto urządzenie jest bardzo wygodne w obsłudze aczkolowiek tej obsługi nie ma zbyt wiele co dodatkowo cieszy :) Kominy dymią z pewnością dużo bardziej niż samochody ale nie oznacza to, że nie można działać kompleksowo. Powodzenia w działaniach.  rozwiń
  • polakmaly, 2017-12-11 11:27:21

    Rzeczywiście jakość powietrza w Polsce jest nie najlepsza, tyle, że głównym odpowiedzialnym jest sektor bytowo-komunalny, a tylko w niektórych miejscach, np. w Warszawie, gdzie cała infrastruktura w ok 90% została zniszczona przez Niemców-Nazistów po powstaniu warszawskim, i tu odpowiedzialny jest p...rzede wszystkim sektor transportu. Natomiast program elektromobilności zacznie być skuteczny dopiero po kilku latach, bo jak na razie to ceny samochodów elektrycznych są horrrrrendalnie wysokie, zatem niedostępne dla większości obywateli. Jednak zgodnie z przepisami unijnymi, w tym dyrektywy CAFE Polska będzie musiał poprawić jakość powietrza jak najszybciej, tak, aby unijne i krajowe normy jakości powietrza zostały spełnione. Zatem bardzo wątpliwe, aby realizacja programu elektromobilności mogła w tym pomóc, zwłaszcza, że w dotyczących tego problemu przepisach marginalizuje się już istniejące rozwiązania, których spopularyzowanie mogłoby znacznie przyczynić się do przyspieszenia procesu poprawy jakości powietrza w Polsce, ale zawsze warto sobie poblablać ... bla, bla i bla  rozwiń