Paryż wprowadza zakaz używania samochodów spalinowych. A polskie miasta?

Władze Paryża planują zakazać od 2030 r. używania wszystkich samochodów z silnikiem spalinowym - zarówno tych napędzanych benzyną, jak i olejem napędowym. W Polsce tego typu rozwiązania wciąż pozostają jedynie w sferze dyskusji.
Paryż wprowadza zakaz używania samochodów spalinowych. A polskie miasta?
Fot. Shutterstock

 

• Paryż, podobnie jak Kopenhaga i Berlin, zobowiązał się w 2015 r. podczas paryskiego szczytu klimatycznego COP21 do tego, by "ślad węglowy Francji był w 2050 roku neutralny".

• Jednym z elementów realizacji tego programu jest ograniczenie wjazdu pojazdów do ścisłego centrum miast. 

• Strefy Niskiej Emisji pozwalają walczyć ze smogiem w wielu stolicach Europy i Azji. W Polsce wciąż się uczymy jak ograniczyć emisję produkowaną przez samochody.

Paryż zdecydował się już na wprowadzenie zakazu używania pojazdów z silnikami Diesla wewnątrz obwodnicy Paryża (Bulwaru Peryferyjnego) od 2024 r. Teraz mer Anne Hidalgo chce zakazać także używania samochodów benzynowych od 2030 r.

Zdaniem rozgłośni France-Info, której Najdovski udzielił wywiadu, aby ograniczyć liczbę samochodów we francuskiej stolicy, mer Paryża Anne Hidalgo - po ogłoszeniu zakazu używania pojazdów z silnikami Diesla wewnątrz obwodnicy Paryża (Bulwaru Peryferyjnego) od 2024 r. - chce zakazać także używania samochodów benzynowych od 2030 r.

- Zaplanowaliśmy to rozwiązanie, ponieważ goni nas czas - wyjaśnił w wywiadzie dla France-Info Christophe Najdovski,  odpowiedzialny za transport zastępca mer Paryża. Dodał, że "planowana jest też długoterminowa strategia, która zmniejszy emisję gazów cieplarnianych".

Paryż, podobnie jak Kopenhaga i Berlin, zobowiązał się w 2015 r. podczas paryskiego szczytu klimatycznego COP21 do tego, by "ślad węglowy Francji był w 2050 roku neutralny".

Rozgłośnia przypomina, że dyskusje na temat zakazu dla samochodów z silnikiem spalinowym trwają od dłuższego czasu. Odnotowuje też, że obecnie ponad 60 proc. Paryżan nie posiada samochodu.

Miasto - podkreśla - France-Info, stawia na samochody elektryczne oraz na rozwój transportu publicznego. Rozgłośnia nadmienia, że zanieczyszczenie powietrza we Francji jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci w tym kraju.

- Kiedy zwrócimy uwagę na mnożące się ekstremalne zjawiska klimatyczne, to uświadamiamy sobie, że obowiązkiem władz miasta jest podjęcie działań, które sprostają temu wyzwaniu - podkreślił Najdovski.

Merostwa poszczególnych dzielnic Paryża mają omówić ten problem, a także ogólny plan ochrony klimatu miasta w dniach 5-6 listopada. Rada Paryża zorganizuje następnie debatę na ten temat około 20 listopada.

Strefy Niskiej Emisji pozwalają walczyć ze smogiem w wielu stolicach Europy i Azji. Pierwsza taka strefa na świecie powstała w Sztokholmie, w 1996 roku. Za ciosem poszły m.in. Tokio, Berlin, Dublin czy Londyn. A w Polsce? Wciąż się uczymy jak ograniczyć emisję produkowaną przez samochody.

Czytaj więcej: 

Strefy niskiej emisji: Polska daleko za Berlinem, Sztokholmem, Paryżem czy Londynem

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE