PARTNER PORTALU
  • BGK

PAS: Kopcące samochody jednak wjadą do miast. Kolejna niespełniona obietnica rządu

  • wnp.pl/AT    12 stycznia 2018 - 09:58
PAS: Kopcące samochody jednak wjadą do miast. Kolejna niespełniona obietnica rządu
Zdaniem Polskiego Alarmu Smogowego deklaracje rządu walki ze smogiem nijak się mają do rzeczywistych działań (fot.pixabay.com)

Sejm podczas prac w komisjach sejmowych nad planowaną ustawą o elektromobilności odrzucił zapis o możliwości wprowadzenia opłat za wjazd najbardziej kopcących samochodów do centrów zanieczyszczonych miast. -  Deklaracje rządu dotyczące walki ze smogiem nijak się mają do rzeczywistych działań - komentuje Polski Alarm Smogowy.




  • Opłaty za wjazd do centrum miasta miały stanowić podstawę do tworzenia stref czystego transportu.
  • Umożliwienie miastom wytyczania takich stref to jeden z 15 punktów rządowego Programu Czyste Powietrze.
  • Możliwość tworzenia stref czystego transportu była wcześniej konsultowana z samorządami i uzyskała ich poparcie.

Wcześniejsze zapisy projektu ustawy dawały miastom powyżej 100 tys. mieszkańców możliwość wprowadzania opłat za wjazd do miast dla pojazdów nie spełniających norm emisji spalin. Takie rozwiązania obowiązują od lat w wielu europejskich miastach skutecznie przyczyniając się do poprawy jakości powietrza.

Strefa taka była planowana między innymi w Krakowie, który należy do czołówki miast europejskich o najbardziej zanieczyszczonym powietrzu. Również Najwyższa Izba Kontroli wskazywała na konieczność wyposażenia gmin w możliwość tworzenia stref ograniczonej emisji komunikacyjnej.
Rząd zawiódł ekologów

Zdaniem Polskiego Alarmu Smogowego deklaracje rządu walki ze smogiem nijak się mają do rzeczywistych działań. Odrzucenie w komisjach opłat za wjazd do centrów miast najbardziej zanieczyszczających samochodów, poparte przez wiceministra energii Michała Kurtykę, przyjęto z wielkim rozczarowaniem. Kolejnym.

- Rok temu obiecano wprowadzenie norm jakości węgla w pierwszym kwartale 2017 r. – do dziś norm nie ma. Rząd zapowiadał również obniżkę cen energii elektrycznej do ogrzewania mieszkań, podczas gdy nowa taryfa prowadzi do wzrostu opłat. Teraz odrzucono możliwość ograniczenia wjazdu do centrów miast najbardziej kopcących samochodów. Jeśli tak ma wyglądać realizacja rządowego programu „Czyste powietrze” to na poprawę jakości powietrza nie mamy co liczyć – komentuje Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego.

Cały artykuł czytaj tutaj.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • w.potega@neostrada.pl, 2018-01-12 17:24:42

    Potrzebujemy mniej zakazów, a więcej zachęt. Czy jest możliwe zastępowanie silników Diesla samochodowymi silnikami elektrycznymi? Zasadniczy jednak problem to eliminowanie samochodów osobowych z ruchu miejskiego, czyli przesiadanie się na zbiorowy transport, torowy i z napędem elektrycznym. Zanieczy...szczają nie tylko spaliny, ale również ścierające się opony oraz tarcze hamulcowe i sprzęgłowe.  rozwiń
  • Prof. Glass, 2018-01-12 15:52:20

    Tak to jest jak się Władza boi kmiotów, bo nie zagłosują na nich! Ech bolszewia ma się tu dobrze,m czy z lewa czy z prawa