PARTNER PORTALU
  • BGK

Polsce grozi 4 mld zł unijnej kary za smog

  • Włodek Kaleta    19 lutego 2018 - 12:00
Polsce grozi 4 mld zł unijnej kary za smog
Przywykliśmy już do hasła, że Polska węgla nie odpuści (Fot. Pixabay.com)

22 lutego Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ma wydać wyrok w sprawie nieprzestrzegania przez Polskę unijnych przepisów dotyczących jakości powietrza. Kolejny idiotyzm Unii? Następne oderwane od rzeczywistości przepisy czy też ostrzeżenie, że czas wziąć się na poważnie za walkę ze smogiem?




• W styczniu minął rok od zapowiadanego wprowadzenia programu „Czyste Powietrze”. Miał on rozwiązać problem smogu. Niestety tak się nie stało. Efekty programu są równie złe, jak jakość powietrza w wielu naszych miastach.

• Jadwiga Emilewicz zadeklarowała przeznaczenie w tym roku 180 mln zł na walkę ze smogiem w najuboższych gospodarstwach.

• Nawet 4 mld zł może kosztować Polskę niespełnienie standardów jakości powietrza określonych w prawie unijnym.

- Jeśli się bliżej przyjrzeć programowi „Czyste Powietrze”, to widać, że jest on zawieszony w powietrzu. Oderwany zupełnie od polityki ekologicznej - zapewniał PortalSamorzadowy.pl Grzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energii Odnawialnej. Istotnie, z 14 punktów zapisanych w programie zrealizowany został zaledwie jeden, dotyczący wdrażania przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju standardów emisyjnych dla kotłowni.

Tymczasem jakość powietrza w Polsce należy do najgorszych w UE. Według danych UE z tego powodu umiera w Polsce ponad 40 tys. osób rocznie. Agencja Ochrony Środowiska podaje liczbę 44 tys. zgonów rocznie. Dla przykładu w wypadkach drogowych ginie u nas rocznie 3,3 tys. osób, a ok. 100 tys. zabija rak. Wychodząc na dwugodzinny spacer po Krakowie, wdychamy tyle substancji rakotwórczych, co po wypaleniu 10 papierosów.

Smog nasz codzienny

Na początku stycznia br. powietrze we Wrocławiu było najbardziej zanieczyszczone na całym globie. Normy pyłu PM2 były przekroczenie o 584 proc. W Hanoi, drugim tego dnia mieście na liście z najgorszym powietrzem, przekroczono normę o 220 proc. W ubiegłorocznym sezonie grzewczym alarm smogowy (przekroczenie normy PM10) objął 188 miast.

Ciężar walki ze smogiem spadł faktycznie na barki samorządowców. W krytycznych sytuacjach apelują do mieszkańców, by zostawiali samochody w domach, fundują bezpłatną miejską komunikację publiczną, dopłacają do wymiany starych pieców grzewczych, prowadzą termoizolacje domów, by lepiej utrzymywały ciepło oraz przyjmują uchwały wprowadzające antysmogowe restrykcje, które obowiązują już w 7 województwach.

Samorządy na pierwszej linii

Wszystko to jednak tylko kropla w morzu potrzeb. - Wszyscy jesteśmy winni, że mamy tak zanieczyszczone powietrze. Nie należy przerzucać winy na przeciętnego Kowalskiego, który pali złym węglem w piecu. Przyczyną smogu jest niezwykle wysoki udział procesów spalania paliw stałych, jaki mamy w Polsce. To się musiało tak skończyć, skoro robimy tak niewiele, by zmienić źródła energii - podkreślał prezes Wiśniewski.

Dopuszczalne roczne stężenie MP10 w powietrzu, według najbardziej pesymistycznych danych, przekraczają już 24 polskie miasta. Obok Krakowa są to również Warszawa, Katowice, ale też Radomsko, Knurów czy Nakło nad Notecią.

Smog to nie polska marka?

Premier Mateusz Morawiecki w swym sejmowym expose deklarował, że „Czyste Powietrze” to wyzwanie cywilizacyjne, miara tego, czy Polska jest naprawdę dojrzałym krajem i zapowiedział, że walka ze smogiem stanie się jednym z priorytetów jego rządu. Zapowiedział, że od stycznia 2018 r. obowiązywać będzie nowa taryfa na energię elektryczną przeznaczoną do ogrzewania.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (14)

  • SĄD OSĄDZI., 2018-04-22 12:01:59

    Wg. mediów, Polacy w ciągu ostatnich 3 lat kupili aż prawie 4 mln aut osobowych, najczęściej 10-cio letnich, gdyż z powodu karygodnej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, w Polsce rządzi "zjawisko przymusowego posiadania samochodu" - więc chyba trudno byłoby dziwić się ,że jak podają... media do sądów mogłoby wpłynąć ok. 100 tys. pozwów o odszkodowania od skarbu państwa. TRZEBA USUNĄĆ OBOWIĄZUJĄCY ZAKAZ Z ART. 20-ego, USTALIĆ STANDARDY NA WŁAŚCIWYM POZIOMIE, BO TE ZAPROPONOWANE W ART. 5a, TO PONIŻENIE NARODU POLSKIEGO. (opinia dotyczy projektu noweli ustawy o ptz - UD 126 - 16.02.2018.)  rozwiń
  • KRÓTKA PIŁKA, 2018-04-05 08:24:41

    Do : NADAL BĘDĄ TRUĆ ? - wydaje się, że do napisania normalnej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie zbiorowego regionalnego pozamiejskiego transportu autobusowego, nie potrzeba nadzwyczajnych umiejętności, wystarczyłoby przeczytać ze zrozumieniem Rozporzadzenie WE 1370/2007 Parlamen...tu Europejskiego i Rady, a także popatrzeć na rozwiązania stosowane w innych państwach UE - chyba w żadnym Państwie nie ma zakazu przyznawania prawa wyłącznego ( nasz Art . 20) i chyba nigdzie nie ma ustalonego standardu obsługi transportem zbiorowym na tak niskim poziomie ( u nas miałby to być Art . 5a ).  rozwiń
  • NADAL BĘDĄ TRUĆ ?, 2018-04-05 08:05:21

    jak się wydaje Polska, także kocha stare autobusy, bo jak wynikałoby z PiS-owskiego projektu nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym UD 126 (wersja 16.02.2018r) : Art . 21 . 1. - wybór oferty nie mógłby zależeć od wieku autobusu ; Art . 25 ust . 2 : a) pkt 1 - czas umowy na zbiorowy t...ransport drogowy pozamiejski , tylko 5 lat . Jak z powyższego chyba należałoby wnioskować, najkorzystniej byłoby kupować najtańsze, stare autobusy, a tym samym i najbardziej trujących rodaków. WYDAJE SIĘ ŻE TAKIE PRZEPISY DOBRZE SŁUŻYŁYBY TYLKO SPRZEDAWCOM ZACHODNIEGO ZŁOMU SAMOCHODOWEGO I ZŁOMU AUTOBUSOWEGO.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.