Ponad 2,3 mln zł na unieszkodliwienie 3,5 tys. ton azbestu

Ponad 2,3 mln zł zostanie wydane na usuwanie produktów zawierających azbest w 48 gminach Dolnego Śląska. Dzięki temu będzie możliwe unieszkodliwienie 3,5 tys. ton tego niebezpiecznego materiału - poinformował WFOŚiGW we Wrocławiu.
Ponad 2,3 mln zł na unieszkodliwienie 3,5 tys. ton azbestu
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu ogłosił wyniki konkursu na dolnośląskie projekty dotyczące usuwania azbestu.

Jak powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes WFOŚiGW we Wrocławiu Marek Mielczarek, zarząd funduszu zakwalifikował do dofinansowania zadania z 48 samorządów.

"Samorządowcy wnioskowali łącznie o dotacje w wysokości ponad 2,3 mln zł. Dzięki tym środkom planują unieszkodliwić ponad 3,5 tys. ton tego niebezpiecznego materiału. Największą ilość azbestu usunie gmina Wrocław - blisko 400 ton. Liderem jest też Trzebnica z zadaniem na likwidację ponad 330 ton azbestu. Natomiast 200 ton materiałów zawierających azbest zostanie usunięte w gminie Pielgrzymka" - wymienił Mielczarek.

Samorządy, które pozyskały pieniądze w konkursie ogłoszonym przez WFOŚiGW we Wrocławiu, udostępnią je mieszkańcom w ramach własnych programów usuwania azbestu. Mieszkańcy będą mogli otrzymać bezzwrotne dofinansowanie od gmin na jego usunięcie w wysokości nawet do 100 procent kosztów.

"Refundacją objęte zostaną koszty związane z demontażem, odbiorem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest" - dodał Mielczarek.

Beneficjentami konkursu WFOŚiGW we Wrocławiu są jednostki samorządu terytorialnego, realizujące przedsięwzięcia z zakresu usuwania azbestu, które przeprowadziły inwentaryzację wyrobów zawierających azbest oraz posiadają aktualny program jego usuwania zatwierdzony przez Radę Gminy. Samorządy mogą uzyskać do 85 proc. dotacji na zadanie obejmujące demontaż, zbieranie transport oraz unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest, lecz nie więcej niż 680 złotych za tonę usuniętego odpadu.

Konkurs jest realizowany w ramach ogólnopolskiego "Programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej cz.2 - usuwanie wyrobów zawierających azbest". NFOŚiGW udzieli dotacji dla WFOŚiGW we Wrocławiu na realizację programu na Dolnym Śląsku. Od 2011 do 2013 r. na Dolnym Śląsku na usuwanie azbestu wydano łącznie ok. 3 mln zł. W tym czasie udało się usunąć ponad 3,6 tys. ton tego niebezpiecznego materiału. Dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu wyniosło ok. 1 mln zł, a z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ok. 1,3 mln zł.

Zgodnie z danymi województwa dolnośląskiego, największe ilości materiałów zwierających azbest, powyżej 100 tys. m kw., znajdują się w: Bystrzycy Kłodzkiej, Trzebnicy i w Jeleniej Górze. Największa masa materiałów azbestowych, powyżej 900 ton, jest we Wrocławiu, Radkowie i Głogowie. W stolicy Dolnego Śląska jest ich około 2 tys. ton. Na terenie całego województwa dolnośląskiego w 2012 r. oszacowano obecność około 3,1 mln m kw., 24,2 tys. ton i 30 tys. m długości wyrobów zawierających azbest.

Azbest to niebezpieczny materiał używany niegdyś powszechnie w budownictwie. Z biegiem lat płyty azbestowo-cementowe ulegają korozji, woda wymywa cement z płyt odsłaniając azbestowe włókna, co stanowi zagrożenie dla zdrowia ludzi. Może powodować pylicę, a nawet chorobę nowotworową.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE