Port Poznań-Ławica monitoruje hałas lotniczy

Port Lotniczy Poznań-Ławica jako pierwsze lotnisko w Polsce przedstawił w piątek wyniki tzw. akredytowanego ciągłego monitoringu hałasu lotniczego.
Port Poznań-Ławica monitoruje hałas lotniczy

Monitorowanie hałasu związane jest z wprowadzaniem wokół lotniska obszaru ograniczonego użytkowania.

Jak poinformowała Hanna Surma, rzecznik Portu Lotniczego Poznań-Ławica, dotychczasowe wyniki monitoringu wykazują zgodność z analizą akustyczną przedstawioną w Raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Ciągły monitoring prowadzony jest na podstawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia „Rozbudowa i modernizacja Portu Lotniczego Poznań-Ławica”, wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Badania wykonują specjaliści z laboratorium badawczego akredytowanego przez Polskie Centrum Akredytacji.

Z pomiarów przeprowadzonych w kwietniu i maju w czterech punktach pomiarowych wynika, że pewne przekroczenie norm nastąpiło w jednym z punktów w maju w porze dziennej i w porze nocnej.

„Obecnie trwa opracowywanie pomiarów z czerwca, prowadzonych w kolejnych punktach pomiarowych. Procedura przemieszczania stacji jest tak zaplanowana, by w każdym roku każdy punkt pomiarowy objęty był monitoringiem przez przynajmniej dwa cykle miesięczne” – poinformowała Hanna Surma.

Jak dodała, sprawozdanie z pomiarów w kwietniu i maju zostało przekazane przedstawicielom mieszkańców okolic lotniska, z którymi zarząd portu lotniczego rozmawia o negatywnym oddziaływaniu lotniska, zwłaszcza hałasu powodowanego przez starty i lądowania samolotów.

Mieszkańcy otrzymali także „przewodnik użytkownika”, ułatwiający odczyt skomplikowanych danych akustycznych.

„Akredytowany ciągły monitoring to dla zarządzającego portem narzędzie zarządzania hałasem. Umożliwia zmniejszanie negatywnego oddziaływania akustycznego portu na komfort życia okolicznych mieszkańców oraz weryfikację dotychczas prezentowanych wyników pomiaru akustycznego” – powiedziała.

W piątek w trakcie konferencji prasowej poświęconej wynikom monitoringu poinformowano też o przygotowaniach do wyznaczenia obszaru ograniczonego użytkowania.

„Obszar ograniczonego użytkowania to instrument formalno-prawny dla mieszkańców do poczynienia ewentualnych roszczeń. Mamy nadzieje ustanowić strefę do końca roku” – powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

Dzięki ciągłym pomiarom można określić poziom natężenia hałasu generowanego przez poszczególne samoloty. Dane te posłużą do przekrojowych analiz poziomu hałasu oraz analiz i korekt tras dolotowych i odlotowych.

„Będziemy sprawdzali, które samoloty bardziej hałasują na poszczególnych kierunkach. Jesteśmy po bardzo dobrych rozmowach z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, wyraziła ona zainteresowanie działaniami zmniejszającymi oddziaływanie hałasu” – powiedział członek zarządu Portu Lotniczego Poznań-Ławica Grzegorz Bykowski.

W porcie lotniczym trwają prace związane m.in. z rozbudową terminala pasażerskiego, który przed Euro 2012 zyska nową strefę przylotów wraz z sortownią bagażu oraz pomieszczeniami technicznymi i biurowymi.

Po modernizacji całego terminala jego przepustowość zwiększy się z 940 pasażerów na godzinę do 1,9 tys. pasażerów na godzinę w przylocie i 1,1 tys. pasażerów na godzinę w odlocie.

Powierzchnia wzrośnie z 14 tys. mkw. do ok. 30 tys. mkw. Docelowo lotnisko będzie mogło rocznie obsłużyć 3,5 miliona pasażerów rocznie, obecnie obsługuje 1,5 miliona. Wartość rozbudowy terminala to 117 mln zł.

Przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej Euro 2012 zbudowana zostanie droga kołowania i nowe miejsca postojowe dla samolotów. Wartość tej inwestycji to prawie 63 miliony złotych.

Oddanie do użytkowania drogi kołowania zapewni techniczne i organizacyjne możliwości realizacji do 30 operacji lotniczych w ciągu godziny.

Płyta postojowa samolotów powiększy się o 6 stanowisk dla dużych maszyn, zlokalizowanych bezpośrednio przy powstającej części terminala. Oddanie do użytkowania powiększonej płyty umożliwi jednoczesną obsługę 10 samolotów.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE