PARTNER PORTALU
  • BGK

Rowerem czasami szybciej niż samochodem

  • bad    22 września 2015 - 19:36
Rowerem czasami szybciej niż samochodem
Warszawa ma 350 km dróg rowerowych. Fot. ztm.waw.pl

Badania pokazują, że w większych miastach dotarcie do celu zabiera o 10% mniej czasu osobie na rowerze niż kierowcy samochodu. Nie skłania to jednak większości Europejczyków do przesiadania się na rower.




Ponad 30% Holendrów deklaruje, że jest to ich codzienny środek transportu. Także wysokim, bo niemal 20% wynikiem mogą pochwalić się Węgrzy i Duńczycy. W Polsce niestety aż trzykrotnie mniej ludzi niż w Holandii decyduje się na transport jednośladem.

W Europie 30% tras pokonywanych samochodom jest krótszych niż 3 km, a 50% krótszych niż 5 km. Są to odległości, które bez problemu można by pokonywać rowerem i w ten sposób przyczynić się bezpośrednio chociażby do rozładowania korków.

Wiele europejskich aglomeracji tę zależność zauważyło i obecnie z intensywnego rozwoju infrastruktury rowerowej słyną w Europie przede wszystkim takie miasta jak Amsterdam, Kopenhaga czy Barcelona. Inwestycja w transport rowerowy przynosi wymierne korzyści w postaci mniejszego zanieczyszczenia powietrza, mniejszego ruchu samochodowego w miastach i w efekcie mniejszego hałasu.

Polskie miasta także starają się wdrażać rozwiązania dla cyklistów

Ze swoimi działaniami pro-rowerowymi na pierwszym miejscu jest Warszawa, która posiada 350 km dróg rowerowych, 55 km ciągów pieszo-rowerowych oraz ponad 16 km pasów i kontrapasów dla jednośladów. Dodatkowo powstaje coraz więcej stacji wypożyczania rowerów, które cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców stolicy. Na podobnej zasadzie funkcjonują m.in. w Nicei czy Lyonie wypożyczalnie samochodów elektrycznych, dzięki którym znacząco zmalało zużycie energii, poziom hałasu i zanieczyszczenia w tych miastach.

Wypożyczalnie stały się w Warszawie dużym impulsem do rozwoju nowych ścieżek rowerowych i udogodnień dla kierowców jednośladów. Między innymi dlatego także Lublin postanowił zainwestować w miejskie stacje wypożyczania rowerów i w tej chwili jedynie Warszawa ma ich więcej. Lubelski system będzie zawierał 40 stacji wypożyczania, 400 rowerów, a ścieżki rowerowe liczą już ponad 100 km. Za te i inne działania Lublin został doceniony w konkursie Eco-miasto, które nagradza najbardziej ekologiczne miasta w Polsce.

Trwa kolejna, już trzecia edycja konkurs Eco-miasto, który wyłoni dwóch zwycięzców w kategorii mobilność zrównoważona – jedno miasto poniżej 100 tys. mieszkańców, drugie powyżej 100 tys. mieszkańców. Pozostałe trzy kategorie konkursowe to mobilność zrównoważona, gospodarka odpadami i gospodarka wodna. Warunkiem uczestnictwa jest wypełnienie i przesłanie do 30 września br. kwestionariuszy konkursowych, dostępnych na stronie internetowej eco-miasto.pl.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • pieszy, 2015-09-25 08:55:29

    Do Aktywna Mobilność: coś mi umknęło: to my już teraz sami oceniamy, czy stwarzamy zagrożenie czy nie? Dwa dni temu taki rowerzysta omal nie wjechał pod samochód, bo jadąc chodnikiem wzdłuż ulicy nagle skręcił i wjechał na pasy (nie było świateł) tuż pod koła samochodu, który na szczęście zahamow...ał ... Poza tym rowerzyści na pasach stwarzają zagrożenie dla pieszych  rozwiń
  • poirytowany kierowca , 2015-09-24 21:35:10

    W Krakowie są czerwone fale na ulicach, dlatego szybciej jest nawet pójść 5 km pieszo niż pojechać samochodem, jak będziecie wracać z Zakopanego i stać w korku przed A4, to właśnie tam jest tak to zrobione, że droga 2 jezdniowa po 3 pasy ruchu, jej przepustowość jest ograniczona do drogi jedno jezdn...iowej po jednym pasie ruchu, a to wszystko dla tego że postawili tam 4 światła i ustawili tak że z drogi gdzie wyjeżdża jeden samochód na zmianie świateł, długość zielonego jest taka sama jak dla samochodów jadących Zakopianką.  rozwiń
  • Aktywna Mobilność, 2015-09-24 20:30:25

    Do Mario : Może i łamie przepisy, ale nikomu nie zagraża. Warto odróżniać ponoszenie ryzyka od stwarzania zagrożenia: jeśli kierowca jedzie za szybko, nie widać tego, że łamie przepisy, ale zagrożenie na pewno stwarza.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.