Rzeszów pozbywa się azbestu

Ponad 500 ton azbestu zostanie usuniętych z terenu Rzeszowa (Podkarpackie) do końca października tego roku. Koszt przedsięwzięcia to prawie 400 tys. zł.
Rzeszów pozbywa się azbestu
Jak poinformował rzecznik prasowy prezydenta Rzeszowa (zabierz głos/oceń prezydenta) Maciej Chłodnicki, właściciele posesji, na których znajduje się azbest, nie zapłacą za jego usunięcie.

- Pieniądze na ten cel w 85 proc. udało nam się uzyskać z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkiego oddziału funduszu w Rzeszowie, reszta, czyli 15 proc., pochodzi z budżetu miasta - dodał.

Czytaj też: Wielkie usuwanie azbestu także w Ostrowcu

Chłodnicki zaznaczył, że zainteresowanie mieszkańców programem usuwania azbestu było ogromne. Do urzędu miasta wpłynęło prawie 300 wniosków od osób, które chciały pozbyć się szkodliwego materiału.

Usuwaniem azbestu zajmuje się firma z Wrocławia, która zwyciężyła w przetargu.

Czytaj też: Usuną azbest z prywatnych domów

- Jej pracownicy zajmują się zarówno demontażem dachów i elewacji, jak i odbiorem zdemontowanych wcześniej materiałów azbestowych. Usunięty eternit trafi na składowisko w Tuczępach w rejonie Staszowa w województwie świętokrzyskim. Prace potrwają do końca października tego roku - podkreślił Chłodnicki.

Według obliczeń rzeszowskiego Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, na terenie miasta znajduje się jeszcze blisko tysiąc budynków z azbestem. W sumie do wywiezienia i zutylizowania jest ok. 3,5 tysiąca ton materiałów zawierających eternit.

Jak powiedział rzecznik, mieszkańcy, którzy nie zdążyli złożyć wniosków, będą mieć jeszcze szansę, bowiem 24 października br. rusza kolejny nabór w ramach tego programu.

- Rzeszów jest jedynym miastem wojewódzkim, w którym prowadzona jest utylizacja azbestu na tak dużą skalę - podkreślił Chłodnicki.

Usuwanie elementów zawierających azbest wymusza na Polsce Unia Europejska. Zgodnie z unijną dyrektywą Polska ma na to czas do 2032 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Masz firmę chcesz usuwać azbest ? Właściciele nieruchomości mają coraz większy problem z zalegającym u nich azbestem. Przepisy nakazują dokonywanie inwentaryzacji i oceny a także przeprowadzanie pomiarów powietrza praktycznie co roku. Dlatego coraz więcej zarządców tych budynków postanawia go ja...k najszybciej usunąć. Firma, która chce usuwać azbest z obiektów musi mieć zatwierdzony program gospodarki odpadami i posiadać stosowną decyzję z urzędu marszałkowskiego właściwego do głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto pracodawca i pracownicy muszą przejść specjalistyczne szkolenie z zakresu bezpiecznego usuwanie azbestu i posiadać stosowne zaświadczenia. Należy także pamiętać, ze pracownicy muszą też posiadać zaświadczenia lekarskie o przeciwwskazaniu do wykonywani pracy na stanowisku dekarza, gdzie występuje zagrożenie utraty zdrowia wywołane emisją azbestu do środowiska pracy. Trzeba też pamiętać, że trzeba spełnić wynikający z przepisów BHP obowiązek sporządzenia oceny ryzyka zawodowego. Pracownicy muszą potwierdzić na piśmie, że zapoznali się z ryzykiem zawodowym a pracodawca musi pamiętać aby go aktualizować i przeprowadzać pomiary w środowisku pracy pracowników. Na pracodawcy spoczywa także obowiązek rejestracji czynników rakotwórczych i mutagennych do czego azbest kwalifikuje się zupełnie. Przed przystąpieniem do pracy inwestor lub upoważniona osoba zgłasza do nadzoru budowlanego minimum miesiąc przed zamiar przeprowadzenia usuwania azbestu z podaniem daty rozpoczęcia i oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością. Pracodawca opracowuje BIOZ oraz instrukcje bezpiecznego usuwania azbestu i przystępuje dopiero do usuwania w wyznaczonym terminie jeżeli nadzór budowlany nie wnosił sprzeciwu. Po ułożeniu i zabezpieczeniu poprzez owinięcie go folią bądź zacementowaniu w przypadku azbestu miękkiego oraz oznakowaniu można przekazać go przekazać specjalistycznej firmie transportowej zajmującej się transportem odpadów niebezpiecznych z oznakowanym samochodem (ADR) i kodem odpadów 9 z kierowcą z uprawnieniami albo też samemu po wcześniejszym uzyskaniu zgody od Starostwa Powiatowego na transport odpadów niebezpiecznych zawieść go na składowisko odpadów niebezpiecznych. Więcej informacji na stronie marstate.ecom.net.pl Adam Kalinowski rozwiń

Adam Kalinowski, 2011-10-05 10:45:28 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE