Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży

Ekologia i lokalny ekorozwój to tematy przewodnie XIX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, który w sobotę, jak co roku, zebrał się w Międzynarodowym Dniu Dziecka.
Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży

W obradach uczestniczyło 460 uczniów szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjów z całej Polski.

Witając uczniów - uczestników obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży - marszałek Sejmu Ewa Kopacz parafrazowała słowa Jana Zamoyskiego: „tak silna, zdrowa będzie Rzeczpospolita jak bardzo jej rozwój będzie oparty na kryteriach ekologicznych, na zrównoważonym rozwoju".

„Oczami wyobraźni widzę was za lat kilkanaście, was w tych samych ławach, jako wybranych posłów i senatorów debatujących o tym, jak zapewnić dobry stan środowiska, jak zapewnić dobrostan zdrowia społeczeństwa, jak racjonalnie gospodarować zasobami naturalnymi, jak kierunki rozwoju Polski uzgodnić z wymogami ekologii. Nie ma nic ważniejszego niż rozmowa o zdrowej przyszłości opartej o zdrowie człowieka i zdrowie natury" - powiedziała marszałek.

Przypomniała, że hasło „zrównoważony rozwój" oznacza, że nie można ograbiać przyrody kosztem przyszłości, nie może egoistycznie czerpać z jej bogactw, nie bacząc na interes przyszłych pokoleń.

„Praktyczny wymiar działań na rzecz ekorozwoju to tysiące drobnych, praktycznych kroków: począwszy od oszczędzania wody w domach, oszczędzania prądu przez pilnowanie by żarówka lub komputer nie były niepotrzebnie włączone, dokonywanie racjonalnych zakupów po to by mnóstwo rzeczy, w tym jedzenie, nie trafiały na śmietnik, to segregacja śmieci, do czego ma się przyczynić wchodząca za miesiąc tzw. ustawa śmieciowa, to dbałość o zieleń (), to wybór roweru zamiast autobusu, dzień bez samochodu, gospodarowanie przestrzenią w skali mikro, taką jak szkoła, dom, kawałek osiedla" - mówiła Kopacz.

Zaznaczyła, że choć młodzi ludzie nie mają jeszcze wpływu na decyzje strategiczne, to mogą pracować na rzecz ekorozwoju poprzez właśnie takie małe rzeczy. „To praktyczne zachowania proekologiczne są równie ważne jak dyskusja na temat energetyki jądrowej, czy grozi nam blackout, i jaka jest przyszłość gazu łupkowego" - dodała marszałek.

Następnie Kopacz przekazała głos marszałek Sejmu Dzieci i Młodzieży Annie Przybylskiej z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Starogardzie Gdańskim, która uderzając trzy razy laską marszałkowską otworzyła obrady izby i powitała gości specjalnych obrad m.in. minister edukacji Krystynę Szumilas, ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza oraz rzecznika praw dziecka Marka Michalaka.

„Temat tegorocznej debaty: ekologia i ekorozwój dotyczy jednego z najważniejszych problemów i wyzwań współczesnego świata, dotyczy nas wszystkich, naszej przyszłości, ale przede wszystkim przyszłości ziemi. Troska o środowisko jest naszym obowiązkiem, to jak zachowujemy się każdego dnia () decyduje o tym, jak w przyszłości będzie wyglądał świat" - przypomniała minister edukacji zwracając się do młodych posłów.

„Na pewno dobrze przygotowaliście się do dzisiejszej debaty, na pewno bardzo dobrze znacie problemy ochrony środowiska w waszej lokalnej społeczności, dlatego możecie być moderatorami zmian u was, w waszych miastach, szkołach, miejscowościach. Możecie po powrocie z dzisiejszej sesji nadal organizować debaty, rozmawiać dalej ze swoimi koleżankami i kolegami, zapraszać na te debaty osoby dorosłe, rodziców, krewnych, znajomych, mieszkańców waszej miejscowości" - zachęcała uczniów.

„Bardzo dziękuję, że chciało wam się chcieć" - dziękował uczestnikom Sejmu Dzieci i Młodzieży rzecznik praw dziecka Marek Michalak.

Pierwsza sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odbyła się w 1994 roku. Polska, jako pierwszy kraj w Europie, zorganizowała tego typu przedsięwzięcie. Obecnie młodzieżowe parlamenty działają także we Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Czechach. 
Każda sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży ma temat przewodni. W tym roku zadaniem uczniów ubiegających się o mandat posła było przygotowanie i przeprowadzenie szkolnej debaty na temat debaty dotyczącej dotychczasowej aktywności i propozycji działania młodzieży w zakresie lokalnego ekorozwoju.

Uczniowie z zespołów, które przeprowadziły najciekawsze dyskusje, zostali zaproszeni do wzięcia udziału w obradach Sejmu Dzieci i Młodzieży.

Tematami poprzednich sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży były m.in. globalizacja, szkoła, samorząd szkolny, Europa, praca dzieci, demokracja, wolontariat oraz wojna.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE