Smog: Samochody niespełniające unijnych norm emisji spalin nie wjadą do miasta?

• Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec i Toruń - tu mogą powstać strefy z ograniczeniem wjazdu dla samochodów.
• Nowoczesna postuluje wprowadzenie w miastach liczących powyżej 200 tys. mieszkańców specjalnych stref, do których ograniczony lub zakazany byłby wjazd samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin.
• Celem proponowanych zmian jest walka ze smogiem w metropoliach.
Smog: Samochody niespełniające unijnych norm emisji spalin nie wjadą do miasta?
Celem projektu jest danie samorządom gmin powyżej 200 tys. mieszkańców instrumentu, który umożliwi skuteczną walkę z zanieczyszczeniami powietrza (fot.pixabay.com)

Strefy ograniczonego wjazdu samochodów miałyby powstać w 16 miastach Polski: Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białymstoku, Gdyni, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu i Toruniu.

"Celem projektu jest danie samorządom gmin powyżej 200 tys. mieszkańców instrumentu, który umożliwi skuteczną walkę z zanieczyszczeniami powietrza. W dużych miastach to zanieczyszczenie komunikacyjne jest na poziomie kilkunastu procent, a więc bardzo istotne" - podkreślił w rozmowie z poseł Nowoczesnej Marek Sowa. Jak dodał, o proponowane w projekcie rozwiązania od dawna upominają się organizacje ekologiczne.

Projekt Nowoczesnej zakłada zmiany w ustawie Prawo ochrony środowiska. Chodzi o dodanie do ustawy art. 96b, który pozwoliłby radzie miasta na podjęcie uchwały o ustanowieniu strefy ograniczonego lub zakazanego ruchu pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi.

Czytaj też: Smog, zanieczyszczenie powietrza: paliwa stałe nie muszą truć

Rada miałaby określić w uchwale m.in. granice obszaru objętego strefą, przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia ruchu tranzytowego; wymogi w zakresie emisji zanieczyszczeń zawartych w spalinach w odniesieniu do rodzajów pojazdów dopuszczonych do poruszania się w strefie oraz sposób organizacji ruchu w strefie, a także ograniczenia lub zakazy ruchu pojazdów niespełniających wymogów dotyczących emisji spalin.

Ograniczenia lub zakazy poruszania się w strefie uzależnione byłyby od przypisania pojazdu do klasy emisji spalin pojazdów ustalanej według unijnej normy emisji spalin Euro. Warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu w strefie byłoby posiadanie odpowiedniego oznakowania potwierdzającego klasę emisji spalin.

Czytaj też: Smog: Samorządowcy o sposobach na poprawę powietrza

Projektowane regulacje dotyczyłyby miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców.

W uzasadnieniu projektu Nowoczesnej przypomniano m.in., że według danych GUS, w 2012 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 24,8 miliona samochodów, z czego ponad 75,4 proc. stanowiły samochody osobowe (ponad 18,7 mln sztuk). Jednocześnie - jak podkreślają autorzy propozycji - 78 procent tych pojazdów ma więcej niż 10 lat.

W uzasadnieniu wskazano ponadto, że w Polsce brakuje obecnie regulacji, które wprowadzałyby ograniczenia w zakresie transportu z uwagi na złą jakość powietrza, albo pozwalałyby odpowiednim organom na wprowadzanie takich ograniczeń. "Natomiast emisja ze środków transportu ma duży wpływ na jakość powietrza, zwłaszcza w miastach o dużej liczbie mieszkańców" - czytamy w uzasadnieniu.

Autorzy projektu zwracają przy tym uwagę, że intensywny ruch pojazdów oraz nieodpowiednia jego organizacja skutkuje tworzeniem się korków w miastach, co również - ich zdaniem - przyczynia się do zwiększonej emisji zanieczyszczeń.

W ostatnich dniach problem smogu dostrzegły władze dwóch największych polskich miast. W czwartek mieszkańcy stolicy mogą korzystać z komunikacji miejskiej za darmo. Podobne rozwiązanie na początku grudnia zastosował Kraków.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

zakaz wjazdu do centrum miasta samochodów niespełniających norm i tyle. Ja mam małe dzieci jest urodzona w Warszawie i nie zamierzam się z niej wyprowadzać przez słoików albo ignorantów którzy nie widza nic po za końcówka swojego nos i jeżdżą niesprawnymi autami!!! W Warszawie jest wystarczająco do...ba kompilacja wiec jak twój samochód nie spełnia wymogów zaiwaniaj do autobusy PROSTE!!!! Polaczki nic nie szanują... wszystko wyeksploatować do zera a co będzie jutro to już nieważne. LUDZIE PRZECIEŻ ROBICIE TEŻ KRZYWDE SOBIE I SWOIM DZIECIOM i WNUKOM. POMYSLCIE CO BĘDZE ZA 10LAT ..... palenie śmieci w piecach, niesprawne auta, ..... bark słów ;(((((( rozwiń

warszawianka, 2017-01-18 09:59:00 odpowiedz

Świeźe zdrowe powietrze to wielka wartość, ale nie tylko w centrach miast, więc to wielki temat do rozwiązania. Najwyższy Czas, aby wesprzeć finansowo wymianę starych aut- szczególnie diesli- na nowsze-ekologiczne, ale także starych kotłów do ogrzewania na wysokosprawne- ekologiczne!, bo inaczej ni...e zdążymy budować szpitali i hospicjów onkologicznych, a z tego powodu koszty naszego państwa i Polaków będą chyba jeszcze wyższe? rozwiń

Stanisław Komosa, 2017-01-10 07:14:22 odpowiedz

Do J23: Super mówisz brawo. Też chciałbym jeździć nowszą furą ale mam ,, zabytek ,, jeszcze starszy niż 10 lat bo mamy taki dobrobyt. POPIERAM twoją wypowiedź.

Gepard, 2016-12-28 16:45:30 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE