PARTNER PORTALU
  • BGK

Sposoby miast na przeciwdziałanie globalnemu ociepleniu

  • PAP    17 czerwca 2015 - 17:45
Sposoby miast na przeciwdziałanie globalnemu ociepleniu
Paryż (fot.pixabay.com)

Zakaz wjazdu pojazdów z silnikami diesla po 2020 r., rowery "ciężarowe", podwyżki cen za parkowanie w centrum - to niektóre pomysły z europejskich miast, które walczą z globalnym ociepleniem.




W środę (17 czerwca) w Warszawie odbyło się seminarium zorganizowane przez ambasady Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, podczas którego przedstawiciele kilku europejskich miast wymieniali doświadczenia dotyczące budowania gospodarki niskoemisyjnej.

Ambasador Niemiec Rolf Nikel przekonywał, że nie ma odwrotu od ograniczania emisji. "Albo ją zredukujemy i nie dopuścimy do tego, że temperatura wzrośnie o 2 stopnie C, albo będziemy obserwować dramatyczne zmiany klimatu - huragany, katastrofalne powodzie i inne gwałtowne wydarzenia. Ucierpi na tym gospodarka, zrodzą się niepokoje społeczne" - mówił.

Przypomniał o ubiegłotygodniowym szczycie państw G -7, podczas którego uczestnicy uznali za wiążące cele klimatyczne, w tym niedopuszczenie, by średnia temperatura wzrosła o 2 stopnie Celsjusza w stosunku do epoki przedindustrialnej. Przywódcy najbardziej uprzemysłowionych krajów świata uznali też, że do końca tego stulecia konieczna jest całkowita dekarbonizacja.

Ale UE i G-7 same nie rozwiążą problemu globalnego ocieplenia to zadanie dla wszystkich; zarówno dla bogatych jak i biednych - mówił Nikel. Jak dodał, Chiny - jeden z największych "trucicieli świata" tylko w 2013 r. zainwestowały w energię odnawialną 56 mld dol. Równie gwałtowny wzrost zainteresowania OZE zanotowano w ostatnich latach w USA, gdzie trzykrotnie zwiększono produkcję energii z wiatru i dziesięciokrotnie z fotowoltaiki.

Sukces walki z globalnym ocieleniem zależy od miast

Jak mówił wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski w Europie to właśnie miasta zużywają 80 proc. energii. Dlatego w ogromnej mierze to od nich zależy sukces walki o zmniejszenie emisji. Podkreślił jednak, że choć generalnie mają wspólny cel dotyczący ograniczenia emisji, to jednak uwarunkowania, w tym np. historyczne, powodują, że sposoby dochodzenia do niego są różne. Jako przykład podał Warszawę, miasto niemal doszczętnie zburzone w czasie drugiej wojnie światowej i odbudowywane w latach 50 i 60.

"Dziś naprawiamy błędy urbanistyczne sprzed lat. Wtedy to miasto pomyślano bardziej do jeżdżenia niż do chodzenia. Chcemy to zmienić o 180 stopni" - deklarował.

To jednak - jak mówił - wymaga zbudowania inteligentnej sieci "czystego" transportu publicznego, a także "pewnej elastyczności" władz krajowych.

Władze miejskie chciałyby np. ograniczyć emisje zanieczyszczeń m.in. przez podwyższenie opłat za parkowanie w centralnych punktach stolicy, ale na przeszkodzie stoją przepisy krajowe, które określają limity takich opłat.

Od 2020 r. do Paryża nie będzie można wjechać samochodem z silnikiem diesla - zapowiedziała z kolei Anne Ged, szefowa paryskiej Agencji Klimatycznej. Paryż wyznaczył sobie cel, by do tego czasu obniżyć zużycie energii o 25 proc. , o tyle samo zmniejszyć emisję zanieczyszczeń a 25 proc. zużywanej przez miasto energii ma pochodzić z OZE.

Jak dodała Ged, nie jest to łatwe, bo dwumilionowy Paryż jest najbardziej zagęszczonym miastem w Europie, znajduje się tam bardzo wiele starych, często zabytkowych i prywatnych budynków, wymagających termoizolacji, co pozwoliłoby na znaczące obniżenie zapotrzebowania na energię. Jak mówiła, już w ok. 25 tys. lokali socjalnych udało się przeprowadzić termomodernizację, ten sam proces odbywa się w instytucjach kultury, bankach i innych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • fim, 2015-07-05 12:08:28

    Do JodekMordka: Globalne ocieplenie - fakty i mity - naukaoklimacie.pl/fakty-i-mity
  • Eterno Vagabundo, 2015-06-18 22:55:54

    By ocieplenie Globalne przyhamować Trza samochodowy Biznes zlikwidować.
  • JodekMordka, 2015-06-18 14:24:09

    Z tym ociepleniem to wielka hucpa. Ilu jest zwolenników teorii ocieplenia, tak samo jest tylu przeciwników jak nie więcej. Wielki kapitał robi tylko na tym kasę a u nas drenuje się kieszeń. To prawny przekręt.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.