PARTNER PORTALU
  • BGK

Strefy niskiej emisji: Polska daleko za Berlinem, Sztokholmem, Paryżem czy Londynem

  • MN    13 marca 2017 - 12:10
Strefy niskiej emisji: Polska daleko za Berlinem, Sztokholmem, Paryżem czy Londynem
Ruch samochodowy ma duży wpływ na jakość powietrza w miastach. (fot. pixabay)

Strefy Niskiej Emisji pozwalają walczyć ze smogiem w wielu stolicach Europy i Azji. W Polsce wciąż się uczymy jak ograniczyć emisję produkowaną przez samochody.




• Pierwsza Strefa Niskiej Emisji na świecie powstała w Sztokholmie, w 1996 roku. Za ciosem poszły m.in. Tokio, Berlin, Dublin czy Londyn. 

• W Polsce brakuje oficjalnie programów SNE. To błąd, ponieważ np. w stolicy 30 proc. pyłu zawieszonego w powietrzu produkują samochody. 

• Co ważne, bijemy na głowę inne kraje pod względem liczby samochodów przypadających na 1000 mieszkańców. 

• Eksperci zwracają uwagę, że wdrożenie Stref Niskiej Emisji to nie tylko szansa na poprawę zdrowia Polaków, ale też furtka dla biznesu z obszaru wysokich technologii.

30 procent pyłu zawieszonego stwarzającego zagrożenie dla zdrowia mieszkańców Warszawy, produkują samochody. Jak wynika z najnowszej analizy Crowe Horwath Polska, rozwiązaniem jest jak najszybsze wprowadzenie w stolicy i innych polskich aglomeracjach Stref Niskiej Emisji oraz związanej z nimi zmiany modelu transportu miejskiego.

Pierwsza Strefa Niskiej Emisji powstała w 1996 roku w Sztokholmie. Siedem lat później wprowadziło ją Tokio, a w 2007 roku Dublin. To była pierwsza światowa trójka, do której dołączyły w następnych latach Londyn, Berlin i Rzym. W tym roku twarde wymogi ekologiczne dla pojazdów wjeżdżających do miast wprowadzą Paryż i Seul, za rok Pekin, a w 2019 r. – Oslo.

Co z Warszawą?

Stolica Polski jak dotąd nie zadeklarowała oficjalnie programu SNE, choć ograniczyła wjazd ciężarówek. To dobry krok – oceniają ekolodzy, ale odkreślają, że czas na kolejne. W kwestiach przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska ciągle znajdujemy się w tyle za innymi i musimy przyśpieszyć tempo tego wyścigu.

Czytaj też: Samorządy walczą ze smogiem, ale mieszkańcy o tym nie wiedzą?

- Dokonaliśmy porównania Warszawy z innymi stolicami, w których obowiązują lub są planowane Strefy Niskiej Emisji. – mówi Maciej Krzekotowski z Crowe Horwath i dodaje, że nie jest to zestawienie, w którym wypadamy korzystnie. – Mamy najwyższy średni wiek samochodów jeżdżących po ulicach. W Polsce wynosi on blisko 14 lat (dokładnie 13,9), podczas gdy w Holandii 10,2, a w Japonii tylko 8,3. Jesteśmy również w czołówce rankingu liczby aut przypadających na tysiąc mieszkańców. W Berlinie wynosi on 342, w Paryżu 450, a w Warszawie 642 - zaznacza.

Te dane biją na alarm

Cytowana analiza przynosi nie tylko diagnozę sytuacji, ale również recepty. Zdaniem jej autorów, rozwiązaniem jest wprowadzenie w polskich aglomeracjach Stef Niskiej Emisji dostosowanych do wymogów lokalnych. Świat stosuje tu różne regulacje – od wprowadzania w centrach miast całkowitego zakazu ruchu samochodowego, poprzez ograniczania czasowe (zakaz ruchu w określonych godzinach) i pobieranie wysokich opłat za wjazd.

Jak podkreśla jeden z autorów raportu – Dominik Buszta – Strefy Niskiej Emisji stają się coraz bardziej restrykcyjne. Ekologia nie uznaje kompromisów.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.