Tczew: samorząd i biznes razem pracują nad rozwojem elektromobilności

W poniedziałek (7 sierpnia) Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa oraz Daniel Obajtek, prezes zarządu Energa podpisali list intencyjny ws. rozwoju elektromobilności w tym mieście. Zgodnie z planem, miasto po 2020 r. chce kupić od 6 do 10 autobusów zasilanych energią elektryczną.
Tczew: samorząd i biznes razem pracują nad rozwojem elektromobilności
PO 2020 roku Tczew kupi od 6 do 10 autobusów na prąd (fot. pkm.jaworzno.pl)

• Tczew jest pierwszym w województwie pomorskim miastem, z którym Energa podpisała list intencyjny na rzecz rozwoju gminnej elektromobilności.

• Podobny dokument koncern podpisał miesiąc temu z władzami Torunia (Kujawsko-Pomorskie).

• "Elektromobilność to jeden z ważniejszych tematów dla państwa, a my jako grupa kapitałowa musimy być wszędzie tam, gdzie jest biznes. Miasto rozważa zakup autobusów elektrycznych, a my chcemy stworzyć infrastrukturę do ładowania aut" - podkreślał Obajtek.

Eksperci Energi, współpracując z miejskim przewoźnikiem, dokonają analizy tras i rozkładów jazdy autobusów. Pozwoli to opracować plan najbardziej optymalnego rozmieszczenia infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

"Na naszych oczach dzieje się rewolucja na miarę wprowadzenia napędu parowego. Teraz nadchodzi etap napędu elektrycznego. Chcemy do tego pociągu z napisem +nowoczesność+ wsiąść jak najszybciej i być liderem w innowacyjności" - mówił prezydent Tczewa.

Czytaj więcej: Samorządy dostaną miliony na elektromobilność

Pobłocki przypomniał, że Tczew jest wśród 41 polskich miast, które podpisały w lutym tego roku umowę z przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ws. zwiększenia liczby autobusów elektrycznych.

Prezydent miasta wyjaśnił, że po 2020 r. chce zakupić co najmniej 6, a maksymalnie 10 autobusów elektrycznych - obecnie tabor autobusowy w mieście to 25 pojazdów. 

Jeden autobus zasilany energią elektryczną ma kosztować ok. 2 mln zł.

"Prawdopodobnie ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będziemy mogli liczyć na dofinansowanie w wysokości 60 procent, resztę dołożymy z budżetu miasta. Wychodzi na to, że nowy autobus elektryczny będzie nas kosztował tyle, ile dziś wynosi cena tradycyjnego pojazdu dieslowskiego" - ocenił Pobłocki.

Czytaj więcej: Elektromobilność: NFOŚiGW będzie współpracował z Instytutem Ochrony Środowiska

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych w rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu; konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych.

Program ma się składać z trzech faz. Pierwsza zakłada, że do 2018 r. zostanie przyjęta ustawa o elektromobilności oraz nastąpi skoncentrowanie finansowania publicznego. Projekt ustawy jest już po konsultacjach publicznych. Druga faza, zaplanowana na lata 2019-2020, przewiduje budowę odpowiedniej infrastruktury i komercjalizację badań w tym obszarze. W trzeciej zaś, w latach 2020-2025, zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności wraz ze stopniowym wycofywaniem elementów wsparcia. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.