PARTNER PORTALU
  • BGK

Ustawa o elektromobilności: Kopcące samochody powinny płacić za wjazd do centrów miast

  • bad    16 stycznia 2018 - 12:07
Ustawa o elektromobilności: Kopcące samochody powinny płacić za wjazd do centrów miast
Komunikacja kołowa odpowiada za zanieczyszczenie powietrza w Warszawie w 63 proc. (Fot. pixabay)

Senacka Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności zdecyduje dzisiaj (16 stycznia) o opłatach dla kopcących samochodów za wjazd do centrów miast wyrzuconych z Ustawy o elektromobilności, przegłosowanej przez Sejm 11 stycznia.




  • Polski Alarm Smogowy (PAS) wysłał do Marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego wniosek o wprowadzenie poprawek do Ustawy o elektromobilności.
  • Najważniejszą poprawką proponowaną przez PAS jest przywrócenie możliwości wprowadzania przez gminy opłat za wjazd do centów miast samochodów o wysokiej emisji zanieczyszczeń.
  • PAS proponuje, by dochody z opłat gminy przeznaczyły na koszty obsługi strefy, sfinansowanie poprawy transportu publicznego oraz budowę infrastruktury ulicznej.

Zaproponowane przez PAS poprawki dadzą gminom elastyczne narzędzie. Będą one mogły regulować stawkę opłat w zależności od tego, jak dużo zanieczyszczeń emituje dane auto oraz wyłączać z opłat pojazdy o względnie niskiej emisji (Euro 5 oraz Euro 6).

- Wnioskujemy do Marszałka Senatu i Komisji o zmianę wadliwych zapisów. Wiele polskich miast dusi się w smogu, a władze miast nie mają narzędzi administracyjnych, by móc tę sytuację zmienić. Możliwość wprowadzenia opłat dla najgorszych samochodów za wjazd do centrum jest sprawdzonym i skutecznym sposobem szybkiej poprawy jakości powietrza w wielu miastach. Nie rozumiem, dlaczego nie możemy dać gminom możliwości skorzystania z takiej opcji – powiedział Jakub Jędrak z Polskiego Alarmu Smogowego.

Czytaj też: Smog w Polsce można pokonać. Przez ograniczenie ruchu aut w miastach

Wprowadzenie opłat za wjazd do strefy czystego transportu samochodów wysokoemisyjnych wzbudziło wiele kontrowersji oraz zarzutów o nakładanie kolejnych podatków – czytamy w uzasadnieniu do ustawy.

PAS podkreśla jednak, że wszelkiego rodzaju opłaty stanowią powszechne i efektywne narzędzie w procesie zarządzania, dlatego pozostawienie takiej możliwości w Ustawie podnosi jej innowacyjność. Przykłady podobnych systemów funkcjonujących w miastach o najwyższym wskaźniku jakości życia potwierdza skuteczność i szeroką akceptację społeczną takiego rozwiązania.

Proponuje się odstąpienie od sztywnych zapisów na rzecz umożliwienia wprowadzenia takiego narzędzia, jeżeli samorząd lokalny uzna na podstawie analiz i konsultacji społecznych, że stanowi ono szansę na poprawę jakości powietrza. Jednocześnie, aby wyraźnie podkreślić cel wprowadzanej opłaty, proponuje się przekazywanie środków pozyskiwanych z opłat w całości na zadania związane z poprawą systemu transportowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.