Usuwanie azbestu w woj. lubelskim. nabór wniosków od 2 listopada

O bezpłatne usunięcie azbestowych dachów mogą ubiegać się mieszkańcy woj. lubelskiego w ramach projektu finansowanego z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. Dotychczas dzięki programowi usunięto ponad 46,5 tys. ton tej szkodliwej substancji.
Usuwanie azbestu w woj. lubelskim. nabór wniosków od 2 listopada
fot.sxc.hu

Od poniedziałku (2 listopada) rusza kolejny nabór wniosków o usunięcie azbestu. Można je składać w urzędach gminy do 27 listopada.

"Szacowana ilość wyrobów oraz odpadów azbestowych do usunięcia w 2016 r. to ok. 15 tys. ton" - powiedział dyrektor biura projektu usuwania azbestu w Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie Grzegorz Taradyś.

Usuwają azbest za pieniądze ze Szwajcarii już trzeci rok

Program prowadzony jest w Lubelskiem od 2012 r. Pierwotnie miał zakończyć się 31 czerwca 2016 r., a przeprowadzony w ub. roku nabór wniosków miał już być ostatni. We wrześniu Zarząd Województwa Lubelskiego zawarł z Centrum Projektów Polska Cyfrowa (instytucja pośrednicząca) aneks do umowy ws. usuwania azbestu, który wydłuża okres jego realizacji do końca roku 2016. "Umożliwi to przeprowadzenie większej liczby demontaży, odbiorów i utylizacji wyrobów zawierających azbest" - dodał Taradyś.

Łączna wartość całego projektu usuwania i utylizacji azbestu w tym regionie to ponad 45 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące ze Szwajcarii, a pozostałe 15 proc. z budżetu województwa lubelskiego.

Dotychczas w ramach projektu usunięto 46 529 ton azbestu, w tym prawie 18 tys. ton tylko w 2015 r.

Program cieszy się rosnącą popularnością. W pierwszym roku realizacji zostało złożonych ponad 3,6 tys. wniosków, natomiast w 2015 r. było już ich ponad 9,3 tys.

Usuwają azbest z domów na wsiach

Ponad 90 proc. wnioskodawców to właściciele prywatnych posesji na terenach wiejskich. Mogą oni ubiegać się o bezpłatne usunięcie azbestowych dachów i utylizację tych odpadów, natomiast koszt położenia nowego dachu muszą sfinansować sami. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej mogą się ubiegać o wsparcie na zakup blachy na nowy dach. Dotychczas z pomocy w takiej skorzystało 249 osób, na co wydano ponad 1,22 mln zł.

O dotację z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy na usuwanie i utylizację wyrobów zawierających azbest mogą się też ubiegać samorządy czy spółdzielnie mieszkaniowe, ale jednostki te muszą pokrywać część kosztów tego przedsięwzięcia. Samorządy mogą otrzymać dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów, a spółdzielnie mieszkaniowe - 30 proc. W 2014 r. z programu skorzystały dwie spółdzielnie mieszkaniowe, natomiast w 2015 r. do dofinansowania zakwalifikowano trzy spółdzielnie i 56 jednostek samorządu.

Inwentaryzacja wyrobów azbestowych przeprowadzona w 2009 r. wykazała, że na terenie województwa lubelskiego było ich około 800 tys. ton. Z zestawienia umieszczonego w tzw. bazie azbestowej, prowadzonej przez resort gospodarki wynika, że w Lubelskiem do usunięcia pozostaje jeszcze ponad 737 tys. ton wyrobów oraz odpadów azbestowych.

Według obowiązującego prawa od 2004 r. demontażem wyrobów azbestowych, ich usuwaniem i utylizacją mogą się zajmować tylko wyspecjalizowane firm

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE