W dolnośląskim usunięto ponad 4 tys. ton azbestu

W 2015 r. na Dolnym Śląsku udało się usunąć ponad 4 tys. ton azbestu, m.in. z dachów budynków gospodarczych i domów jednorodzinnych. To efekty akcji dofinansowanej kwotą ponad 1,8 mln złotych przez NFOŚiGW oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
W dolnośląskim usunięto ponad 4 tys. ton azbestu
Do końca 2032 r. w całym kraju wszystkie wyroby zawierające azbest muszą zostać usunięte i unieszkodliwione (fot.sxc.hu)

Popularne niegdyś pokrycia dachowe z płyt azbestowo-cementowych, a dokładnie zawarte w nich włókna mogą wywoływać groźne choroby: pylicę, a nawet nowotwory. Właściciele budynków, do budowy których użyto azbest nie powinni samodzielnie usuwać tego materiału.

- Konieczna jest interwencja wyspecjalizowanych firm i przewiezienie zdemontowanego materiału na składowiska - podkreśla Aleksander Marek Skorupa, prezes zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu.

To oczywiście powoduje koszty, na poniesienie których nie każdy może sobie pozwolić. Z pomocą mieszkańcom przyszły Fundusze ekologiczne. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (z siedzibą w Warszawie), przeznaczył na działania w naszym regionie ponad 1 mln 58 tys. złotych. Wsparcie z WFOŚiGW we Wrocławiu wyniosło ponad 750 tys. złotych. Dofinansowanie zostało udzielone samorządom, które potem rozdysponowały środki m.in. dla osób fizycznych, a także przedsiębiorców. Do tegorocznego konkursu przystąpiły 62 gminy. Liderami w zbiórce niebezpiecznego materiału okazały się: gmina Oleśnica (313 ton), Związek Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego ZGPD-7 (237 ton), gmina Chocianów (216 ton) i gmina Wrocław (181 ton).

- Samorządy mogły uzyskać do 85 procent dotacji. Te środki zostały przeznaczone na: demontaż, zbieranie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest – mówi Aleksander Marek Skorupa.

Warunkiem przystąpienia do konkursu było wcześniejsze przeprowadzenie przez jednostki samorządu terytorialnego inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest. Gminy musiały także przedstawić aktualny program usuwania tego materiału, zatwierdzony przez Radę Gminy.

W latach 2011-2014 w dolnośląskim usunięto ponad 6,3 tys. ton azbestu. Dofinansowanie z Funduszy wyniosło łącznie ponad 3,6 mln zł (WFOŚiGW we Wrocławiu wypłacił ok. 1,6 mln zł a NFOŚiGW 2 mln zł). Azbest usuwano na terenie 60 gmin. W naszym regionie - zgodnie z danymi z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla województwa dolnośląskiego 2012 – było około 24,2 tys. ton wyrobów azbestowych.

- Do końca 2032 r. w całym kraju wszystkie wyroby zawierające azbest muszą zostać usunięte i unieszkodliwione - mówi Aleksander Marek Skorupa.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE