Wrocław: Przebudowa obwałowań Widawy na ukończeniu

Wrocławski Strachocin i Wojnów będą lepiej chronione przed wielką falą. Kosztująca ponad 225 mln zł budowa obwałowań Widawy jest już na ukończeniu. Nowe tereny mają nie tylko ochronić przed powodzą, ale też pobudzić inwestycje i rekreację. Przebudowa wałów jest jednym z ostatnich zadań przy modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego.
Wrocław: Przebudowa obwałowań Widawy na ukończeniu
Przebudowa wałów Widawy jest jednym z elementów modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego (fot. mat.pras. Skanska)

• Budowa obwałowań Widawy jest na ukończeniu. To część modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego.

• Głównym celem inwestycji jest ochrona przeciwpowodziowa. Ma zatrzymać falę powodziową wielkości tej z 1997 roku. 

• W jej ramach powstaną też nowe mosty, drogi rowerowe czy tereny inwestycyjne. Koszt - ponad 225 mln zł. 

Inwestycja jest jednym z elementów większego planu - modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, której celem jest zwiększenie przepustowości do takiego poziomu, by mógł on przyjąć falę powodziową o wielkości z 1997 r., czyli około 3600 m sześć. Przebudowa wałów w dolinie Widawy jest jednym z ostatnich zadań. Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu zlecił ją firmie Skanska.

- Dzięki tej inwestycji mieszkańcy nie będą musieli obawiać się powodzi. Zadanie, które powierzył nam inwestor, obejmowało budowę kanału ulgi Odra-Widawa do mostu kolejowego przy ul. Krzywoustego oraz remont 16 km wałów, budowę jazu klapowego, przebudowę mostów drogowych Strachocińskiego i mostów Krzywoustego oraz kolejowego na Swojczycach – wymienia Wojciech Kowalczyk, menadżer projektów Skanska. – Obecnie budowa jest już na ukończeniu, a wielu mieszkańców już korzysta z terenów wzdłuż Widawy.

mat.pras.Skanska
mat.pras.Skanska

 

Sławomir Stoch, kierownik budowy Skanska, tłumaczy, że sam przelew Odra – Widawa składa się z trzech podstawowych obiektów: jazu klapowego, jazu stałego i przepustu wodnego. Stanowi wraz z wałami przegrodę prawostronnej doliny rzeki Odry, chroniąc osiedla wrocławskie Strachocin - Wojnów przed wodami powodziowymi.

- W trakcie wielkich powodzi na Odrze jazem będzie można w sposób kontrolowany przerzucać część wód powodziowych rzeki Odry do doliny Widawy, chroniąc w ten sposób aglomerację miejską Wrocławia przed zalaniem – tłumaczy Stoch.

Miasto liczy, że zamiana obszarów zlewowych w tereny inwestycyjne, przyciągnie np. deweloperów chętnych do stawiania tam nowych osiedli. 

Jak podkreślają wykonawcy, inwestycja to nie tylko ochrona przed wielką falą, to też szereg korzyści dla mieszkańców. Na wałach powstają drogi. Przede wszystkim pełnią funkcję serwisową, jednak na co dzień będą dostępne dla rowerzystów i pieszych. Tym samym mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska zyskali niemal 16 km tras rowerowo-spacerowych.

mat.pras. Skanska
mat.pras. Skanska

- Można śmiało powiedzieć, iż powstała mała obwodnica rowerowa Wrocławia. Dzięki nowym ścieżkom połączone zostały dwa duże osiedla. Coraz częściej wrocławianie przesiadają się na rowery, a wybudowane przez nas wały pomagają w tej komunikacji. Sam do pracy jeżdżę rowerem i doceniam każdy nowo utworzony odcinek, po którym mogę wygodnie i bezpiecznie poruszać się rowerem – mówi Witold Biernacki, kierownik robót mostowych, Skanska.

Rowerzyści mogą też liczyć na dodatkowe korzyści. Wzdłuż śluzy polderowej Bartoszowice zostało utwardzone pobocze, żeby zwiększyć komfort poruszania się po koronie wału. Pod mostem w ciągu ul. Krzywoustego i mostem Strachocińskim są zaprojektowane przejazdy. Doprojektowano zjazdy brukowe przy schodach skarpowych. 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE